لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

احيای دادگاه نظامی در زندان گوانتانامو توسط دولت اوباما


باراک اوباما، رييس جمهوری امريکا، دستور داده است تا دادگاه مظنونان به عضويت در گروه های تروريستی تحت شرايط تازه در زندان گوانتانامو آغاز شود.

در شرايط تازه زندانيان از حمايت های قانونی برخوردارند و اعترافات زير شکنجه متهمان در دادگاه پذيرفته نخواهد شد.

اين در حالی است که هواداران باراک اوباما می گويند: وی وعده خود در پايان دادن به دادگاههای نظامی که در دولت جرج بوش ، رييس جمهوری سابق آمريکا، برگزار می شد، را شکسته است.

آقای اوباما در بيانيه ای با اشاره به اين که اين بهترين راه برای محافظت از کشور است اعلام کرد با توجه به اصلاحات انجام شده در روند دادرسی، اين دادگاههای نظامی می توانند کار خود را از نو آغاز کنند.

سيزده نفر از متهمان حاضر در گوانتانامو بعد ماه سپتامبر در اين دادگاه نظامی محاکمه خواهند شد، پنج نفر از آنها در ارتباط با حملات يازدهم سپتامبر محاکمه خواهند شداز جمله خالد شيخ محمد که خود را طراح حملات يازدهم سپتامبر معرفی کرده است.

مابقی ۲۴۱ زندانی ديگر در زندان گوانتانومو يا آزاد شده يا به کشورهای ديگری منتقل خواهند شد.

دولت باراک اوباما خواستار تعويق دادگاه به مدت ۹۰ روز شده است تا از اين طريق امکان اجرای قوانين اصلاحی در اين مورد وجود داشته باشد.

باراک اوباما چند ساعت پس از مراسم تحليف خود در ماه ژانويه به دادستان ها دستور داده بود تا درخواست کنند دادگاههای نظامی گوانتانامو برای ۱۲۰ روز متوقف شود.

باراک اوباما روز جمعه گفت: اين اصلاحات، مشروعيت کميسيونهای نظامی را به عنوان يک امکان برای رسيدگی قانونی اعاده می کند و متهمان بر اساس قانون محاکمه شوند.

در همين حال، برايان ويتمن، سخنگوی وزارت دفاع امريکا، گفت: رييس جمهوری«مصمم» است تا اصلاحات در کميسيون های نظامی انجام شود تا آنها در کنار دادگاههای فدرال، اقدامات قضايی در ارتباط با زندانيان گوانتانامو را انجام دهند.

اين دومين تصميم در کمتر از يک هفته از سوی باراک اوباما است که باعث ناخشنودی طرفداران ليبرال وی می شود. آنها معتقدند که باراک اوباما در جريان رقابت های انتخاباتی وعده داده بود که به دادگاه های نظامی در گوانتانامو پايان خواهد داد.

باراک اوباما روز چهارشنبه با انتشار عکس های مروبط به بدرفتاری سربازان امريکايی با زندانيان مظنون به عضويت در گروههای تروريستی مخالفت کرده بود.

باراک اوباما قول داده است که تا سال ۲۰۱۰ بازداشتگاه گوانتانومو را ببندد.

پس از حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، اين بازداشتگاه پس از صدور فرمان جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، برای «جنگ عليه ترور» در سال ۲۰۰۲ ، به زندانيان خارجی مظنون به عضويت در گروه های تروريستی اختصاص يافت.

برايان ويتمن در اين باره گفته است: رابرت گيتس، وزير دفاع تغييرات در قوانين دادرسی اين دادگاهها نظامی را به کنگره خواهد فرستاد.

آقای ويتمن همچنين گفت: وزارت دفاع معتقد است اين تغييران روند دادرسی را بهبود می بخشد.
XS
SM
MD
LG