لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

اوباما به ايران: اکنون زمان حل ديپلماتيک مناقشه اتمی است


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، سه شنبه ۱۲ فوريه (۲۴ بهمن ماه) در سخنرانی سالانه خود در کنگره ضمن اشاره به وضعیت اقتصادی این کشور خواستار اصلاحاتی در زمینه های دستمزدها، آموزش، تامين اجتماعی ، مهاجرت و مالکيت اسلحه شد. باراک اوباما در بخشی از سخنرانی خود به مساله هسته ای ايران اشاره کرد .

اگر چه بيشتر سخنرانی باراک اوباما بر مسايل داخلی و اقتصادی آمريکا متمرکز بود، اما وی در بخش هایی از اين سخنرانی سالانه به سياست خارجی پرداخت و تاکيد کرد که آمريکا مانع دستيابی ايران به سلاح هسته ای خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما گفت:«رهبران ايران باید درک کنند که اکنون زمان راه حل ديپلماتيک است، چرا که ائتلاف (جامعه بين المللی) به طور يکپارچه خواستار آن است که ايران تعهداتش را اجرا کند.»

رييس جمهوری آمريکا تصريح کرد:«ما برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای به هر اقدامی که لازم باشد دست خواهيم زد.»

اوباما از خروج ۳۴ هزار سرباز آمريکايی در سال ۲۰۱۴ از افغانستان خبر داد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:11 0:00

در حالی باراک اوباما در سخنرانی خود به حل مناقشه هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک اشاره کرده است که جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، نيز روز جمعه تاکيد کرده بود فرصت برای دستيابی به يک راه حل ديپلماتيک برای پايان دادن به مناقشه هسته ای با ايران همچنان باقی است.

وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرده بود: در صورت جدی بودن ايران در مذاکرات و پاسخگويی به نگرانی ها، جامعه بين المللی آماده پاسخ به اين رويکرد ايران است.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، قرار است در روز هشتم اسفند (۲۶ فوريه) در قزاقستان پس از يک وقفه تقريبا هشت ماهه بارديگر مذاکرات اتمی با ايران را از سر بگيرند.

آخرين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در بهار سال جاری در مسکو برگزار شد. پيش از مذاکرات مسکو، ايران و گروه ۱+۵ مذاکراتی را در استانبول و بغداد انجام دادند. اين مذاکرات تاکنون نتيجه ملموسی را در پی نداشته و فقط طرفين با ادامه اين مذاکرات موافقت کرده اند.

سفر به اسرائيل

در ادامه رييس جمهوری آمريکا به سفر خود به اسرائيل در ماه آينده اشاره کرد و گفت:«ما ثابت قدم در کنار اسرائيل برای دستيابی به امنيت و صلح پايدار ايستاده ايم.»

کاخ سفيد هفته گذشته تاييد کرد که باراک اوباما بيستم مارس، سی ام اسفند، به اسرائيل، کرانه باختری و اردن خواهد رفت. اين نخستين بار از زمان رياست جمهوری باراک اوباما است که او به اسرائيل سفر می کند.

باراک اوباما پيش از اين دو بار به اسرائيل سفر کرده است. يک بار در زمانی که عضو سنای امريکا بود و ديگری در دوره ای بود که از سوی حزب دموکرات نامزد انتخابات رياست جمهوری ۲۰۰۸ شد.

باراک اوباما در بخش ديگری از سخنرانی خود به بحران سوريه پرداخت و گفت:«ما همجنان حکومت سوريه را که شهروندان اين کشور را به قتل می رساند،‌ تحت فشار قرار خواهيم داد و از رهبران (گروه های) مخالف که به حقوق همه سوری ها احترام می گذارند، حمايت می کنيم.»

خروج نيروها از افغانستان

باراک اوباما در بخش ديگری از اين سخنرانی تصريح کرد که نيروهای نظامی آمريکا در اواخر سال ۲۰۱۴ به عمليات رزمی خود در افغانستان پايان خواهند داد.

رييس جمهوری آمريکا همچنين از خروج ۳۴ هزار سرباز آمريکايی در سال ۲۰۱۴ از افغانستان خبر داده است. گزارش ها حاکی است هم اکنون ۶۶ هزار نيروی نظامی آمريکا در افغانستان مستقر هستند.

باراک اوباما گفته است:«امشب، می توانم اعلام کنم که در سال آينده ۳۴ هزار نيرو نظامی از افغانستان به خانه باز خواهند گشت. اين کاهش نيروها ادامه خواهد داشت و تا پايان سال آينده جنگ ما در افغانستان پايان خواهد یافت.»

دولت «هوشمندتر»

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، باراک اوباما در ادامه به برنامه های اقتصادی خود پرداخت و خواستار افزايش حداقل دستمزدها و اصلاحاتی در زمينه انرژی های پاک، مهاجرت و کنترل اسلحه شد.

‌آقای اوباما سپس به نقش دولت در آمريکا اشاره کرد و گفت:«آنچه که نياز داريم نه دولت بزرگتر بلکه يک دولت هوشمندتر است که می تواند الويت ها برای سرمايه گذاری در رشد گسترده را تعيين کند.»

باراک اوباما همچنین از اعضای دو حزب دمکرات و جمهوریخواه خواست تا برای اصلاح قوانین مربوط به مهاجرت اقدام کنند.

مارکو روبيو، سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا، به اظهارات رییس جمهوری آمریکا پاسخ داد و از سیاست های دولت وی انتقاد کرد.

سناتور روبیو گفت که سیاست های باراک اوباما به بزرگتر شدن دولت و کاهش اشتغال منجر شده است.
XS
SM
MD
LG