لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

اوباما استراتژی آمريکا در افغانستان را اعلام می کند


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه نتيجه بررسی و بازنگری در استراتژی ايالات متحده در قبال افغانستان و پاکستان را اعلام خواهد کرد.

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، روز پنجشنبه در باره بررسی استراتژی آمريکا در افغانستان گفت: «رييس جمهوری نتايج به دست آمده از اين بررسی را به طور خلاصه با نمايندگان کنگره در ميان می گذارد و فردا در کاخ سفيد آن را اعلام می کند.»

به گزارش رويترز، در حالی که ميزان خشونت در افغانستان به بالاترين سطح خود رسيده است، باراک اوباما از کشورهای متحد آمريکا در سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، خواسته است تا نقش فعالتری در ايجاد ثبات در افغانستان بر عهده گيرند.

به دنبال حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا با حمله به افغانستان رژيم طالبان را سرنگون کردند. طالبان در افغانستان ميزبان رهبر گروه القاعده، مسئول حملات يازدهم سپتامبر، بود.

رابرت گيبس همچنين گفت: «رييس جمهوری بهترين استراتژی برای مقابله با افراط گرايان را مطرح خواهد کرد تا از اين پس آنها پناهگاه امنی نداشته باشند... و نتوانند حملاتی را به اين کشور يا کشور ديگری طراحی کنند.»

به گفته رابرت گيبس، قرار است سناتورهای جمهوری خواه و دمکرات با باراک اوباما ديدار کنند تا درباره بررسی اين استراتژی گفت وگو کنند.

اين در حالی است که رابرت گيتس، وزير دفاع، همراه با درياسالار مايک مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز پنجشنبه با حضور در کنگره، قانونگذاران را در جريان بررسی اين استراتژی قرار دادند.

افزایش نیروها

دولت باراک اوباما در ماه فوريه ۲۰۰۹ فرمان اعزام تدريجی حدود ۱۷ هزار نيروی کمکی به افغانستان را صادر کرده بود.

در همين حال، به گزارش خبرگزار آسوشيتد پرس، باراک اوباما در چارچوب استراتژی جديد آمريکا تعداد بيشتری نيروی نظامی به افغانستان اعزام خواهد کرد. همچنين تعداد مربيان نظامی و غير نظامی افزايش خواهد يافت.

به گفته اين منابع باراک اوباما خواستار افزايش کمک به پاکستان تا زمانی که رهبران اين کشور به مبارزه با افراط گرايان در مرز با افغانستان متعهد باشند، خواهد شد.

براساس اين گزارش آقای اوباما چهار هزار مربی نظامی را برای تقویت ارتش افغانستان، به اين کشور اعزام خواهد کرد.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه امريکا، روز پنجشنبه درباره راهبرد جديد اين کشور در افغانستان گفت: اين يک استراتژی، مرکب از راهبرد نظامی و غير نظامی است.

در همين زمينه، ژنرال کارل ايکبنری، سفير پيشنهادی باراک اوباما برای افغانستان روز پنجشنبه به کميته روابط خارجی سنا گفت: موفقيت در افغانستان و پاکستان برای منافع ملی آمريکا حياتی است.

ژنرال ايکبنری افزود: «ما زمان نا محدودی در اينجا نداريم...زمان ضرورتا با ما نيست مگر اين که ما استراتژی موثری را به کار ببنديم.»

جان کری، رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا، نيز گفت: در حالی که وضعيت امنيتی به شرايط هشدار دهنده ای رسيده است، ژنرال کارل ايکبنری با ماموريت دشواری مواجه است.

شمار حملات انتحاری و بمب های کنار جاده ای کار گذاشته شده از سوی گروه طالبان طی سال گذشته افزايش يافته است و علاوه بر بالا بردن میزان تلفات نيروهای ائتلاف، اعتماد افکار عمومی مردم افغانستان نسبت به توانايی نيروهای آمريکا را نیز کاهش داده است.

به گفته مقام های افغان، يک حمله انتحاری در روز پنجشنبه در اين کشور دست کم شش کشته بر جای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG