لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

ایران خواستار احترام غرب به اراده مردم افغانستان شد


منوچهر متکی همراه با رنگین دادفر سپنتا، وزیر امور خارجه افغانستان
منوچهر متکی همراه با رنگین دادفر سپنتا، وزیر امور خارجه افغانستان
جمهورى اسلامى ايران مى گويد كه استفاده از سلاح در افغانستان نتيجه اى نداشته است و غرب بايد به اراده مردم اين كشور احترام بگذارد.

منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران، كه به مزار شريف در شمال افغانستان سفر كرده است اين اظهارات را در آستانه دو نشست بين المللى در باره اين كشور بيان كرد.

وى گفت: «اجلاس هايى كه قرار است در شهرهاى رم و لاهه در خصوص افغانستان برگزار شود، بايد به عنصر واقعى حل چالش‌هاى افغانستان كه اهتمام به اراده مردم افغانستان و احترام به آداب و سنن آنهاست، توجه اساسى داشته باشد.»

وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرده است كه از ايران براى حضور در نشست لاهه دعوت خواهد شد ولى تهران مى گويد كه اين دعوت هنوز به طور رسمى صورت نگرفته است.

تهران مرز طولانى با افغانستان دارد و امنيت اين كشور يكى از مسائل مهم در سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران به شمار مى رود.

تهران با انتقادها از عملكرد نيروهاى ائتلاف به رهبرى آمريكا در افغانستان براى مقابله گروه هاى شورشى، افزايش خشونت در اين كشور را ناشى از حضور نيروهاى خارجى دانسته است.

منوچهر متكى روز دوشنبه گفت: پس از هفت سال جامعه بين المللى به ويژه غرب به اين نكته رسيده است كه استفاده از سلاح در افغانستان نتيجه اى نداشته است.

وى افزود: توجه به آراء و بلوغ و شان مردم اين كشور در تصميم گيرى ها و كمك واقعى به آنها كارآمدى خود را به اثبات رسانده است.

آمريكا ابراز علاقمندى كرده است كه ايران در زمينه تامين امنيت افغانستان مشاركت فعالى داشته باشد.

دو كشور در زمان حمله آمريكا به افغانستان براى سرنگونى طالبان و القاعده با يكديگر همكارى نزديكى داشتند. ولى اين همكارى پس از اظهارات جرج بوش، رييس جمهورى سابق آمريكا، كه ايران را از جمله كشورهاى عضو محور شرارت معرفى كرد قطع شد.

دولت اوباما مى گويد كه خواهان گفت و گوى مستقيم با ايران است كه مى تواند مسائل زيادى از جمله عراق و افغانستان را در بر گيرد.

موضوع افغانستان قرار است كه محور نشستى ديگر در رم، پايتخت ايتاليا، باشد كه احتمال دارد از ايران نيز براى حضور در آن دعوت به عمل آيد.
اين نشست در حاشيه اجلاس وزيران امور خارجه هشت كشور عضو گروه جى هشت برگزار مى شود.

ماه دسامبر گذشته كنفرانس مشابهى در باره افغانستان در پاريس برگزار شد ولى تهران به دليل موضعگيرى رييس جمهورى فرانسه عليه برنامه اتمى ايران در آن شركت نكرد.
XS
SM
MD
LG