لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

اولمرت: اسرائيل ايران مجهز به سلاح اتمی را تحمل نخواهد کرد


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل،
(عکس ازAFP )
اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، (عکس ازAFP )

اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، می گويد که کشورش ايران مجهز به سلاح اتمی را تحمل نخواهد کرد، ولی اميدوار است که جامعه بين المللی در مقابل بلند پروازی های اتمی جمهوری اسلامی به موفقيت دست يابد.


آقای اولمرت در گفت وگو با روز نامه واشينگتن پست گفته است:« اسرائيل سلاح اتمی در دستان کسانی که به طور باز، صريح وعلنی می گويند خواهان محو اسرائيل از روی نقشه هستند را تحمل نخواهد کرد. چرا ما بايد چنين کنيم؟»


متن کامل گفت وگو با اهود اولمرت در شماره روز يکشنبه روزنامه واشينگتن پست چاپ خواهد شد، ولی اين روز نامه شامگاه جمعه متن اين مصاحبه بر روی وب سايت خود قرار داه است.


در اين گفت وگو نخست وزير اسرائيل ابراز اميدواری کرده است که تلاش های آمريکا، اتحاديه اروپا و روسيه در خصوص حصول اطمينان از صلح آميز بودن برنامه هسته ای ايران به ثمر برسد.


اسرائيل و کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که ماهيت برنامه هسته ای تهران غير صلح آميز است. به همين دليل اعضای دايمی شورای امنيت به همراه آلمان برای ترغیب ایران به شفاف کردن برنامه هسته ای خود، سه قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی تصويب کرده اند.


ايران با با رد اين اتهامات می گويد ماهيت برنامه هسته ای این کشور کاملا صلح آميز و با هدف توليد سوخت برای نيروگاه هسته ای است. با اين حال تهران تاکنون نتوانسته است کشور های غربی را متقاعد کند که برنامه هسته ایش ماهیت نظامی ندارد.


  • « اسرائيل سلاح اتمی در دستان کسانی که به طور باز، صريح وعلنی می گويند خواهان محو اسرائيل از روی نقشه هستند را تحمل نخواهد کرد. چرا ما بايد چنين کنيم؟»
اهود اولمرت

«اطلاعات اسرائيل از برنامه اتمی ايران»


در همين حال، آقای اولمرت به شدت با يافته های گزارش نهاد های اطلاعاتی امريکا، که سال گذشته منتشر شد، مخالفت کرد.


منابع اطلاعاتی آمريکا در سال گذشته در گزارشی اعلام کرده بودند که ايران برنامه توليد سلاح اتمی خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرد است.


آقای اولمرت همچنین گفت:«براساس اطلاعاتی که ما در اختيار داريم، برنامه نظامی متوقف نشده و همچنان ادامه دارد».


نخست وزير اسرائيل افزود:«اگر اين برنامه ادامه داشته باشد، در يک نقطه ای آنها سلاح اتمی به دست خواهند آورد».


يک وزير اسراييلی پیشتر گفته بود که ايران می تواند در سال ۲۰۰۸ به فناوری لازم برای ساخت بمب اتمی دست يابد که يکسال زودتر از پيش بينی قبلی است.


شائول موفاز، وزير امور راه و ترابری و سرپرست مذاکرات استراتژيک اسرائيل، هفته گذشته گفته بود: «ايران می تواند ظرف ماه های آينده دانش فنی لازم را برای ساخت بمب اتمی بدست آورد.»


آقای موفاز افزوده بود: «به رغم تحريم های بين المللی برای جلوگيری از ادامه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، تهران پيشرفت ثابتی در فناوری اتمی خود داشته است.»


با اين حال، مقام های اسرائيلی اعلام کرده اند برای توقف برنامه هسته ای ايران به صورت يکجانبه عمل نخواهند کرد.


رهبران اسرائیل از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، نسبت به رویکرد جمهوری اسلامی در قبال اسرائیل بارها هشدار داده اند.


آقای احمدی نژاد روز پنجشنبه با اشاره به سالگرد تاسيس دولت اسرائيل، گفته بود برخی فکر می کنند با برگزاری «جشن تولد» می توانند اين «جنازه متعفن» را زنده کنند.


در همين زمينه، شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، روز دوشنبه، با اشاره به رويکرد رهبران جمهوری اسلامی در قبال اسرائيل، تهديد ايران مجهز به سلاح هسته ای را کابوسی برای جهان دانست و آن را با خطر هيتلر مقايسه کرده است.


شيمون پرز هفته گذشتته، در کنفرانس مطبوعاتی در اورشليم ( بيت المقدس) به خبرنگاران گفته بود: « ترکيبی از رهبريت افراطی جمهوری اسلامی و بمب اتمی برای تمامی کشورهای دنيا مانند يک کابوس است.»


رييس جمهوری ۸۴ ساله اسرائيل، همچنين افزوده بود که «شرايط از زمان نازی ها پيچيده تر است جرا که هيتلر سلاح هسته ای در اختيار نداشت.»


XS
SM
MD
LG