لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

هشدار گروهی از روشنفکران ایرانی درباره «اصلاحات در چارچوب نظام ولايت فقيه»


۳۱ روشنفکر ايرانی که در خارج از کشور به سر می برند در بيانيه ای ضمن حمايت از «مطالبات مطرح شده در بيانیۀ هفدهم مهندس ميرحسين موسوی» نسبت به پيامدهای «دل بستن به اصلاح در چارچوب نظام خودکامه ولايت مطلقه فقيه» هشدار داده اند.

اين فعالان سياسی، اجتماعی و فرهنگی در نامه ای خطاب به مردم ايران گفته اند: «دل بستن به اصلاح در چارچوب نظام خودکامه ولايت مطلقه فقيه، که در قانون اساسی کنونی رسميت يافته است، دور از واقع بينی و ناديده گرفتن خواست های ريشه دار مردمی است که جنبش سبز را به راه انداخته اند.»
نويسندگان اين نامه اضافه کرده اند: «بيم آن می رود که پافشاری بر اين گونه مواضع و چشم بستن بر واقعيات موجود، به عواقبی بسيار ويرانگر و خطرناک برای ميهن عزيزمان ايران بينجامد.»

در بخش ديگری از اين نامه آمده است: «حکومت دينی، برای حفظ خود، ميان مناسبات آزاد مردم با يکديگر از يک سو، و با جهان خارج از سوی ديگر، پرده ای ظلمانی می کشد. راه خروج از اين ظلمت، و از فقر و ستم برخاسته از آن، نخست تعيين تکليف مردم با استبداد موجود در انتخاباتی آزاد و نظارت شده از سوی مراجع ذيصلاح بين المللی، و آن گاه، برپايیِ نظامی مبتنی بر جدايیِ نهادِ دولت از نهادِ دين، در قالب اعلامیۀ جهانیِ حقوق بشر، تفکيک قوای قانونگذاری، اجرايی و قضايی، وحفظ استقلال قوه ی قضايی، با آرای آزادانۀ مردم ايران است.»

ماشاالله آجودانی ، شهرنوش پارسی پور، باقر پرهام، آرامش دوستدار، فرج سرکوهی، شاهين فاطمی، منصور کوشان، عبدالمجيد مجيدی و عباس معروفی از جمله امضاء کنندگان اين نامه هستند.



ميرحسين موسوی، نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، در بيانيه هفدهم خود که روز يازدهم دی ماه منتشر شد پنج راهکار خروج از «مشکل بزرگ» به وجود آمده پس از انتخابات رياست جمهوری ارائه کرده است.

ميرحسين موسوی اين پنج راهکار را «اعلام مسئوليت پذيری مستقيم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائيه»، «تدوين قانون شفاف و اعتماد برانگيز برای انتخابات»، «آزادی زندانيان سياسی و احياء حيثيت و آبروی آنها»، «آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه های توقيف شده» و «به رسميت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکيل احزاب» بيان کرده است.

در واکنش به بيانيه ميرحسين موسوی تا کنون دو بياينه ديگر نیز منتشر شده است.

در نخستين واکنش، عبدالعلی بازرگان، عبدالکريم سروش، محسن کديور، اکبر گنجی و عطاء‌الله مهاجرانی در بيانيه‌ای با عنوان «خواست‌های بهينه جنبش سبز» ضمن حمايت از بيانيه هفدهم ميرحسين موسوی، خواست‌های ده گانه‌ای را مطرح کردند.

در دومين واکنش ۵۴ نفر از اساتيد دانشگاه ها، روشنفکران و کنشگران سياسی خارج از ايران با انتشار نامه ای از بيانيه شماره هفدهم ميرحسين موسوی حمايت کرده و آن را «گامی در راستای انسجام جنبش سبز» در ايران دانسته اند.

در اين بيانيه که با امضای کسانی چون يرواند آبراهاميان، داريوش آشوری، ژانت آفاری، تورج اتابکی، مهرزاد بروجردی، علی بنو عزيزی، مازيار بهروز، ميثاق پارسا، حميد دباشی، ابراهيم سلطانی، علی ميرسپاسی، عباس ميلانی، و حسن يوسفی اشکوری منتشر شد، آمده است: «موسوی در اين بيانيه، با پرهيز از طرح مباحث عام و تجريدی، يک پلاتفرم سياسی حداقلی، با مطالبات مشخص از حکومت، ارائه کرده است.»
XS
SM
MD
LG