لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

پاکستان: شورشیان اسلامگرا حاکميت ملی را تهدید می کنند


رهبران پاکستان می گويند حملات تروريستی شورشيان افراطی که در يک ماه گذشته دست کم ۱۷۰ کشته برجای گذاشته، حاکميت ملی را در این کشور به مخاطره انداخته است.

ژنرال اشفق کيانی، فرمانده ارتش پاکستان، روز جمعه در نشستی که با حضور رهبران سياسی و نظامی پاکستان برگزار شد، توضيحاتی درباره اوضاع امنيتی کشور ارائه کرده است.

در اين پايان نشست در بيانيه ای اعلام شده است که رهبران سياسی و نظامی اين کشور معتقدند که در خصوص ريشه کن کردن افراطيون و شورسيان يک اجماع عمومی وجود دارد.

در بخش ديگری از اين بيانيه آمده است که شورشیان اسلامگر با اقدامات تروريستی اخير «حاکميت ملی و و يکپارچگی کشور را تهدید می کنند».

اين نشست چهارساعته که به رياست يوسف رضا گيلانی، نخست وزير پاکستان، برگزار شد، رهبران همه احزاب سياسی حضور داشتند.

طی دوسال گذشته پاکستان شاهد حملات و بمب گذاری پيکارجويان اسلامگرا بوده است

حملات انتخاری در پاکستان روز جمعه نيز ادامه داشت و در دو انفجار انتحاری در شهر پيشاور، تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت. يکی از اين حملات انتحاری، توسط يک زن انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،اين دومين حمله انتحاری توسط يک زن در پاکستان است.

لياقت علی خان، رييس پليس پيشاور می گويد: پليس کوشيد تا مانع حمله انتحاری اين زن که به همراه با يک مرد بر يک موتور سيکلت سوار بودند شود، اما اين تلاش نتيجه ای در بر نداشت.

لياقت علی خان افزوده است: اما لحظاتی بعد يک خودرو انتحاری در نزديکی يک مقر پليس نيز منفجر شد.

يک مقام محلی نيز می گويد در انفجار های روز جمعه دست کم ۱۳ نفر کشته شده اند. که دو زن و يک کودک در بين کشته شدگان به چشم می خورد.

شهر پيشاور در شمال غربی پاکستان با جمعيت دو و نيم ميليون نفر، به لحاظ جغرافيای در مجاورت مناطقی قرار گرفته است که پيکارجويان اسلامگرای القاعده و طالبان در آنها پناه گرفته اند.
.
طی ماههای اخير ارتش پاکستان با انجام عمليات هايی در استان وزيرستان جنوبی کوشيده است با نيروهای طالبان مقابله کند.

پيشتر طالبان هشدار داده بودند که در چنانچه که عمليات نظامی ارتش پاکستان عليه آنان متوقف نشود، دست به حملات تازه ای در سراسر اين کشور خواهند زد.

در يک رشته حملات انتحاری در شهرهای لاهور و کوهات پاکستان در روز پنجشنبه ۴۰ نفر کشته و دهها نفر مجروح شدند.
XS
SM
MD
LG