لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

۶۰ شخصيت دینی خواستار گفت وگوی مستقيم ايران و آمريکا شدند


بيش از ۶۰ شخصيت مسيحی، يهودی و مسلمان آمريکايی در بياينه ای از ایران و آمریکا خواسته اند تا وارد مذاکره مستقیم شوند
بيش از ۶۰ شخصيت مسيحی، يهودی و مسلمان آمريکايی در بياينه ای از ایران و آمریکا خواسته اند تا وارد مذاکره مستقیم شوند

شخصيت های مذهبی سازمانی به نام «کميته صلح اديان» طی بيانيه ای خواهان مذاکره مستقيم ميان ايران و آمريکا شدند.


بيش از ۶۰ شخصيت مسيحی، يهودی و مسلمان آمريکايی در بياينه ای با عنوان «صلحی برای هر دو خانه ما» اعلام کرده اند:«اينک ما می دانيم ايران در صدد ساخت سلاح هسته ای نيست، خدای صلح و عدالت ايرانی ها و آمريکايی ها را به صلح با يکديگر فرا می خواند».


سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا طی گزارشی اعلام کرده بود که ايران برنامه توليد سلاح هسته ای خود را در ۲۰۰۳ متوقف کرده است. تحليلگران معتقدند اين گزارش زمينه تغییر در سياست خارجی آمريکا در قبال ايران را فراهم کرده است.


هرچند کاخ سفيد تاکيد کرده است که در مسئله بحران هسته ای ايران از رويکردهای ديپلماتيک حمايت می کند، اما همچنين توسل به گزينه نظامی را در اينباره رد نکرده است. به گفته کارشناسان سياسی انتشار گزارش تازه اطلاعاتی آمریکا احتمال رويارويی نظامی را تا حدودی کاهش داده است.


اين شخصيت های مذهبی از مقام های دولت آمريکا در خواست کرده اند که«به همه اقدام ها، تهديد ها و يا حمايت از جنگ با ايران پايان دهد».


در بخشی ديگری از اين بيانيه اين شخصيت های مذهبی از آمده است:«ما از رهبری دینی ايران می خواهيم که به تهديد ها عليه موجوديت اسراييل و انکار حقيقت تاريخی هولو کاست نازی (قتل عام يهوديان) پايان دهد».


اين شخصيت های مذهبی از مقا م های بلند پايه ايران خواسته اند تا به طور صريح اعلام کنند که از خشونت عليه شهروندان حمايت نمی کند.


در بخش ديگری از اين بيانيه آمده است :«ما از دولتمردان دو کشور (ايران و آمريکا) می خواهيم تا به صورت مستقيم درباره همه مسايل مطرح دو جانبه در راستای صلحی دو جانبه وارد مذاکره شوند».


از سوی ديگر در ايران در ماه گذشته نيز در راستای کاهش تنش بين ايران و آمريکا «کميته موقت صلح» تشکيل شد.


اين کميته که متشکل از شخصيت ايرانی است از همه شهروندان ايرانی خواسته است تا در کارزاری صلح جويانه با هدف جلوگيری از جنگ شرکت کنند.


شيرين عبادی، حقوقدان و برنده جايزه نوبل صلح و از اعضای اين کميته، به راديو فردا گفته بود: «متاسفانه گفتمان سياسی هر دو سو يعنی ايران و آمريکا روز به روز خشن تر می شود و مقامات آمريکايی اعلام کرده اند که گزينه نظامی هنوز روی ميز است.»


XS
SM
MD
LG