لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

ديدار رييس مجلس نمايندگان آمريکا با مقام های عربستان


خانم پلوسی روز چهارشنبه پس از ورود به رياض با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، ديدار و گفت وگو کرد
خانم پلوسی روز چهارشنبه پس از ورود به رياض با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، ديدار و گفت وگو کرد

نانسی پلوسی، رييس مجلس نمايندگان آمريکا، در ادامه سفر خود به خاورميانه پس از ديدار با پادشاه عربستان، روز پنجشنبه با مقام های اين کشور ديدار و گفت وگو کرد.


خانم پلوسی چهارشنبه پس از ديدار دو روزه از سوريه و ملاقات با بشار اسد، رييس جمهوری سوريه وارد رياض شد. رييس مجلس نمايندگان آمريکا در سوريه گفته بود «راه دمشق، راهی به سوی صلح است.»


سفر رهبر اکثریت دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا به سوريه با انتقاد جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و مقام های کاخ سفيد رو به رو شد. کاخ سفيد انجام اين سفر را « پيام گمراه کننده ای» به دمشق دانسته بود. اما رييس مجلس نمايندگان آمريکا انتقادها در اين زمينه را رد کرده و می گويد که اين سفر فرصت خوبی برای آشنايی با واقعيت ها و اعتماد سازی است.


خانم پلوسی روز چهارشنبه پس از ورود به رياض با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، ديدار و گفت وگو کرد و قرار است در سفر سه روزه خود با ديگر مقام های عربستان از جمله صالح بن عبدالله بن حميد رييس مجلس مشورتی«شورا» و ديگر مقامات سياسی عربستان ديدار و گفت وگو کند.


خانم پلوسی روز چهارشنبه پس از ورود به رياض با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، ديدار و گفت وگو کرد و قرار است در سفر سه روزه خود با ديگر مقام های عربستان از جمله صالح بن عبدالله بن حميد رييس مجلس شورا و ديگر مقامات سياسی عربستان ديدار و گفت وگو کند

بررسی اوضاع لبنان، عراق، فلسطين و نيز پرونده هسته‌ای ايران از جمله محورهای اصلی مورد بحث رييس مجلس نمايندگان آمريکا با مقامات سعودی عنوان شده است.


خانم پلوسی پس از ديدار با رييس جمهوری سوريه اعلام کرده بود که بشار اسد نسبت به تمايل اش برای مذاکرات صلح با اسراييل اطمينان داده است.خانم پلوسی، اضافه کرده بود که در جريان اين ديدار درباره عبور شبه نظاميان از خاک سوريه به عراق و همچنبن سربازان ربوده شده اسراييل توسط گروه حزب الله لبنان و حماس گفت وگو شده است.


رييس مجلس نمايندگان آمريکا تصريح کرده بود که در ديدار با بشار اسد، پيام اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل را به وی داد که در آن تل آويو آمادگی خود را برای برگزاری مذاکرات صلح با سوريه اعلام کرده است.


او به جزیيات بيشتری درباره اين پيام اشاره نکرد اما اسراييل پيشتر گفته بود که انجام اين گفت گوها مشروط به قطع حمايت سوريه از گروه های تندوری فلسطينی و حزب الله لبنان است.


خانم پلوسی از تمايل رييس جمهوری سوريه برای از سر گرفتن گفت وگو های صلح با اسراييل ابراز خرسندی کرد.


رييس مجلس نمايندگان آمريکا سومين مقام ارشد اين کشور است که ظرف چند سال گذشته با رييس جمهوری سوريه ديدار کرده است.


روزنامه سوری تشرين که نزديک به دولت است در واکنش به سفر رييس مجلس نمايندگان آمريکا به دمشق نوشته است که « سفر خانم پلوسی برای از ميان بردن تمام موانع عادی سازی روابط ميان آمريکا و سوريه کافی نيست ولی مذاکرات وی در دمشق بسيار حائز اهميت است.»


اين روزنامه افزوده است که «موضع سوريه مخالفت با جنگ عراق است و ما علاقمند به ثبات و وحدت عراق هستيم چرا که سوريه از بروز نابسامانی، خشونت و تروريسم در اين کشور آسيب جدی خواهد ديد. »


خانم پلوسی روز دوشنبه در جريان سفر خاورميانه ای خود گفته بود که وی در خصوص مذاکرات با مقام های سوری، « توهم ندارد ولی بسيار اميدوار است.»


XS
SM
MD
LG