لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

ليگ برتر فوتبال؛ شکست سنگين پرسپوليس، صدرنشینی دوباره ذوب آهن


نيم فصل دهمين دوره ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس با قهرمانی غيررسمی ذوب آهن به پايان رسيد و پرسپوليس با شکست سنگين سه بر صفر از پيکان، در قزوين، تا رده پنجم سقوط کرد.

پرسپوليس در غياب عليرضا حقيقی، محمد نوری، اميرحسين فشنگچی و حسين بادامکی و با کاپيتانی مهدی شيری در حضور کمتر از ۴۰۰۰ تماشاگر در قزوين سه بر صفر مغلوب پيکان به سرمربيگری حميد عليدوستی شد.

علی دايی پس از دو شکست پياپی از مس و سپاهان در کرمان و تهران، اين بار با آرايشی متفاوت به ميدان آمد و وقتی نيمه نخست با دو گل عليرضا عباسفرد و ميثم رضاپور (دو مهاجم سالهای گذشته استقلال و پرسپوليس) دو بر صفر عقب افتاد در نيمه دوم نوری و فشنگچی را به زمين فرستاد. اما حاصل يک بازی بی روح و بی برنامه پرسپوليس نه تنها برای جبران کافی نبود که شليک ناگهانی و استثنايی جهانگير عسگری در آخرين دقيقه وقت عادی شکست را سنگين تر کرد.

در ادامه تزلزل و اشتباههای پياپی کار دفاعی پرسپوليس، تيم پيکان با هشياری بازی را دنبال کرد و خيلی زود به اين باور رسيد که تنها با نام تيم بزرگ درگير است. عليرضا عباسفرد در دقيقه ۱۵ و ميثم رضاپور در دقيقه ۳۰ گلزنی کردند تا نيمه نخست دو بر صفر به پايان برسد.

در نيمه دوم با ورود نوری و فشنگچی پرسپوليس حمله هايی را از جناح چپ پی ريزی کرد که تا پايان بی نتيجه بود. در مقابل با کم شمار حضورهای پيکان در مقابل دروازه تيم مهمان، جهانگير عسگری در دقيقه ۹۰ از ارسال بد رحمان احمدی، دروازه بان پرسپوليس بيشترين بهره را برد تا با شليک سرضرب تماشايی و کم نظير در فوتبال روز ايران، گل سوم را نيز از پشت محوطه جريمه به تيم باريشه و پرهوادار تحميل کند.

علاوه بر ضعف مهاجمان پرسپوليس و ناتوانی مدافعان ميانی، اين روز را بايد روز شکوفايی ملی پوشان پيشين تيم ملی و الونگ الونگ کامرونی دانست. ابراهيم ميرزاپور در درون دروازه سدی محکم برای مهاجمان پرسپوليس، به ويژه در نيمه دوم بود رحمان رضايی در کنار الونگ الونگ کار را برای حضور خطرناک سرخپوشان در محوطه جريمه پيکان مشکل کرده بودند. اين دو بازيکن هم پيشينه بازی در تيم پرسپوليس را داشتند. دو بار نيز ضربه های مهدی شيری و اميرحسين فشنگچی خطرناک بودند که هر دو بار واکنش ميرزاپور ديدنی بود.

در لحظه های پايانی اين مسابقه با اعتراض سنگين تماشاگران پرسپوليسی نسبت به تيم خودی و بازيکنان پيکان صحنه های غيرعادی در فوتبال به وجود آمد.

با وجود کنترل شديد نيروی انتظامی باران سنگ و حتی اشيا برنده از پشت دروازه ابراهيم ميرزاپور روانه زمين شد و داور برای حفظ سلامت بازيکنان برای لحظه ای بازی را قطع نکرد.

سعيد مظفری ‌زاده درنيمه نخست از دو خطای پنالتی به سود پيکان و در نيمه دوم از يک خطای پنالتی به سود پرسپوليس چشم پوشيد.

آرايش تيم پيکان: ابراهيم ميرزاپور – علی قربانی، الونگ الونگ، رحمان رضايی (کاپيتان)، روح الله سلطانی – مجيد خدابنده لو، مصطفی صالحی نژاد (از دقيقه ۸۱ مهدی تاجيک)، جهانگير عسگری، حسينی، محمود پوراسدالله (از دقيقه ۸۳ علی سلمانی)، صالحی - عليرضا عباسفرد ميثم رضاپور(از دقيقه ۷۵ حسن اسلامی). سرمربی: حميد عليدوستی

بازيکنان تيم پرسپوليس: رحمان احمدی – عليرضا محمد (از دقيقه ۶۵ سعيد حلافی)، سپهر حيدری، عليرضا نورمحمدی، حميد علی عسگری - تياگو فراگو (از نيمه دوم محمد نوری)، مازيار زارع، مجتبی شيری (کاپيتان)، مهدی شيری، - غلامرضا رضايی، اشپيتيم آرفی (از نيمه دوم اميرحسين فشنگچی). سرمربی: علی دايی.

تعطيلی ليگ برتر در تهران

در پايان هفته هفدهم ليگ برتر فوتبال ايران و اعلام ادامه آلودگی در تهران در سطح هشدار، کميته «اضطرار کاهش آلودگی» دستور داد که رقابتهای فوتبال ليگ برتر تا اطلاع بعدی در تهران لغو شود.

برپايه اين گزارش اين دستور شامل مسابقه های ديگر پايتخت ايران هم می شود. برای هفته هجدهم پرسپوليس پنجشنبه در تبريز با تراکتورسازی بازی دارد، اما برنامه استقلال مسابقه با شهرداری تبريز در تهران بود.

استيل آذين به سرمربيگری محمد خاکپور و حضورعلی پروين در جايگاه ويژه، اين بار دو بر صفر مغلوب ذوب آهن پيشتاز شد تا قعرنشين مطلق ليگ شود.

به گزارش خبرگزاريها پيش از مسابقه درگيری لفظی علی پروين با حسين کعبی، ملی پوش پيشين اين تيم باعث شد تا کعبی از تيم استيل آذين اخراج شود. در مسابقه ای که در ورزشگاه نيروی انتظامی اکباتان کمتر از ۴۰۰ نفر تماشاگر داشت، مهدی رجب زاده در دقيقه ۱۷ و محمدرضا خلعتبری در دقيقه ۷۴ برای ذوب آهن گل زدند. ذوب آهن ۳۵ امتيازی شد.

پس از ذوب آهن تيم استقلال با ۳۳ امتياز دوم است و مس با ۳۰ امتياز رده سوم را دارد. مس کرمان در ورزشگاه کرمان، با دو گل ادينيو در دقيقه های پنج و ۳۲ مهمانش راه آهن را دو بر صفر شکست داد. لوسيانو ادينيو، گلزن برزيلی مس، برای يکصدمين بار برای تيم کرمانی بازی کرد و با گلهايش بار ديگر نشان داد که از کم شمار بازيکنان وارداتی باارزش برای فوتبال پر رفت و آمد ليگ برتر ايران بوده است.

سپاهان در اصفهان با پيروزی چهار بر يک بر سايپا ۲۹ امتيازی، با دو بازی کمتر نسبت به رقيبان شد و بالاتر از پرسپوليس به رده چهارم صعود کرد.

برای سپاهان ابراهيم توره به تنهايی سه گل در دقيقه های ۴۳، ۴۴ و ۷۵ به ثمر رساند و محرم نويد کيا در دومين پيروزی پياپی سپاهان با نتيجه چهار بر يک، گل چهارم را در دقيقه ۶۹ زد. سپاهان هفته پيش با همين نتيچه پرسپوليس را در آزادی تهران برده بود. تک گل سپاهان را سجاد شهباززاده در ودمين دقيقه وقت تلف شده بازی به ثمر رساند.

تراکتورسازی با پيروزی سه بر يک بر صنعت نفت در تبريز، دارای ۲۵ امتياز و همسان تيم آبادانی شد. برخلاف انتظار اين مسابقه بيش از ۱۵۰۰۰ تماشاگر نداشت و کاهش اين فصل تماشاگر به ورزشگاه بزرگ تبريز نيز سرايت کرد – هر چند باز پرتماشاگرترين مسابقه روز در تبريز زمستانی و سرد بود.

نيمه نخست بدون گل بود و تراکتورسازان توسط علی عليزاده در دقيقه ۵۷، فرهاد آل خميس (گل به خودی) در دقيقه ۷۲ و محمد ابراهيمی در دقيقه ۹۰ گل زدند. تک گل صنعت نفت در دقيقه ۸۴ توسط روح الله عرب به ثمر رسيد و دقيقه های پايانی را حساس کرد.
XS
SM
MD
LG