لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

سقوط توليد پتروشيمی ايران در سال گذشته


Iran -- A view of the Mahshahr petrochemical plant in Khuzestan province, 28Sep2011
Iran -- A view of the Mahshahr petrochemical plant in Khuzestan province, 28Sep2011
قائم مقام شرکت ملی صنايع پتروشيمی ايران می گويد که توليد محصولات پتروشيمی ايران در سال گذشته کاهش يافته است و مهمترين علت آن کاهش گازرسانی به پتروشيمی ها بخاطر کسری گاز در زمستان بوده است.

حسن پيوندی ۲۲ فروردين در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است که سال گذشته نزديک به نيمی از دلايل عدم تحقق اهداف توليد محصولات پتروشيمی در کشور ناکافی بودن خوراک اختصاص يافته به صنايع پتروشيمی بود.

گاز مهمترين خوراک پتروشيمی های ايران برای توليد محصولات است. پتروشيمی های ايران روزانه نياز به دريافت ۳۵ ميليون متر مکعب گاز، خصوصا گاز بوتان، برای فرآوری و تبديل به محصول دارند، اما وزارت نفت ايران با اوج گرفتن سرما در زمستان سال گذشته از پتروشيمی ها خواست که فعاليت خود را يا تعليق کنند، يا به حداقل برسانند تا گازرسانی به منازل دچار خلل نشود.

دولت در ماههای سرد، تامين گاز پتروشيمی ها را به ۱۵ تا ۱۷ ميليون متر مکعب کاهش داد.

قائم مقام شرکت ملی صنايع پتروشيمی می گويد که حتی بعد از پايان دوره سرما و کاهش مصرف گاز توسط مشترکان خانگی، بازهم برای مدتی گاز مجتمع های مختلف پتروشيمی توسط شرکت ملی گاز به دليل عدم پرداخت بدهي های معوق قطع شد.

آمارهای گمرکی نيز نشان می دهد که صادرات اقلام تحريم شده ايران بعد از توافق هسته ای آذرماه به شدت اوج گرفته است، اما محصولات پتروشيمی افزايش چندانی نشان نداد.

ايران در سال ۹۰ حدود ۱۵ ميليارد دلار صادرات محصولات پتروشيمی داشت که در سال ۹۱ بخاطر تحريم های اعمال شده بر بخش پتروشيمی ايران به ۱۰ ميليارد دلار سقوط کرد. بعد از توافق هسته ای صادرات محصولات پتروشيمی مقداری افزايش يافت، اما با توجه به ادامه افت صادرات در هشت ماه اول سال گذشته و کاهش ارائه خوراک گاز به پتروشيمی ها در ماه های سرد سال، در مجموع صادرات پتروشيمی سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ ثابت باقی ماند.

هنوز آمار دقيقی از توليد محصولات پتروشيمی در سال گذشته منتشر نشده است، اما بر اساس گزارش پايگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، شانا، توليد پتروشيمی ايران در سال ۹۱ نسبت حدود ۴۱ ميليون تن رسيده بود.

فروردين ماه سال گذشته (دوران رياست جمهوری احمدی نژاد) شرکت ملی صنايع پتروشيمی با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود که طی سال ۹۲ توليد واقعی پتروشيمی کشور به ۵۰ ميليون تن افزايش مييابد، موضوعی که نه تنها عملی نشده، بلکه بنا به گزارش مهر، توليد پتروشيمی سال گذشته از ۴۱ ميليون تن در سال ۹۱ نيز کمتر شده است.
XS
SM
MD
LG