لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

شهر نشینی نيمى از جمعيت جهان در سال ۲۰۰۸


سازمان ملل متحد در گزارشی درباره رشد جمعیت جهان اعلام کرد که امسال نیمی از جمعیت جهان در شهر ها زندگی خوااهند کرد.
سازمان ملل متحد در گزارشی درباره رشد جمعیت جهان اعلام کرد که امسال نیمی از جمعیت جهان در شهر ها زندگی خوااهند کرد.

سازمان ملل متحد، روز سه شنبه طی گزارشی اعلام کرد تا پايان سال ۲۰۰۸ نيمى از جمعيت جهان براى نخستين بار در تاريخ، در شهرها زندگى خواهند كرد.


طبق این گزارش، شمار شهر نشينان جهان كه در حال حاضر سه ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر است، در سال ۲۰۵۰ به شش ميليارد و ۴۰۰ ميليون نفر افزايش خواهد يافت و انتظار مى رود در آن سال مجموع جمعيت جهان به ۹ ميليارد و ۲۰۰ ميليون نفر برسد.


همراه با افزايش شهر نشينى، پيش بينى مى شود كه در حدود يك دهه، روند نزولى جمعيت ساكن نواحى روستایى آغاز شود و از سه ميليارد و ۴۰۰ ميليون نفر در سال ۲۰۰۷ به دو ميليارد و ۸۰۰ ميليون نفر در سال ۲۰۵۰ كاهش پيدا كند.


اين گزارش پيش بينى مى كند كه مناطق شهرى جهان تمام رشد جمعيت را كه انتطار مى رود در چهار دهه آينده صورت گيرد، جذب كنند.


طبق اين گزارش تا نيمه قرن جارى، جمعيت شهرنشين در آسيا، افريقا، آمريكاى لاتين و كارائيب به ترتيب يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون، ۹۰۰ ميليون، و ۲۰۰ ميليون نفر افزايش خواهد يافت.


در بخش ديگرى از اين گزارش تصريح شده است كه هم اينك بيش از ۷۰ درصد جمعيت در اروپا، آمريكاى شمالى، و بسيارى از كشورهاى غنى تر در مناطق شهرى زندگى مى كنند.در حالى كه سال گذشته فقط ۳۹ درصد افريقايى ها و ۴۱ درصد آسيايى ها ساكن چنين مناطقى بودند، و اين مناطق و ديگر كشورهاى كم رشد، بيشترين افزايش جمعيت را در شهر هاى بزرگ و كوچك خود در دهه هاى آينده تجربه خواهند كرد.


گزارش سازمان ملل متحد انتظار دارد شمار شهر نشينان در افريقا بين ۲۰۴۵ و ۲۰۵۰ به مرز ۵۰ درصد برسد و در آسيا، اگر روند شهر نشينى ، با سرعت فعلى، به ويژه در چين، ادامه پيدا كند، پيش بينى مى شود در حدود ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵، رقم ساكنان شهر ها به ۵۰ درصد افزايش پيدا كند.


  • طبق گزارش سازمان ملل متحد شمار شهر نشينان جهان كه در حال حاضر سه ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر است، در سال ۲۰۵۰ به شش ميليارد و ۴۰۰ ميليون نفر افزايش خواهد يافت و انتظار مى رود در آن سال مجموع جمعيت جهان به ۹ ميليارد و ۲۰۰ ميليون نفر برسد.

در چين، که هم اکنون حدود ۴۰ درصد جميت شهر نشين هستند، انتظار مى رود اين رقم تا سال ۲۰۵۰، زمانى كه بيش از يك ميليارد نفر ساكن شهرها خواهند شد، به ۷۰ درصد بالا برود.


در هند، در حال حاضر فقط ۲۹ درصد جمعيت در شهر ها زندگى مى كنند، اما انتظار مى رود تا سال ۲۰۵۰، اين رقم به ۵۵ درصد برسد .


گزارش سازمان ملل متحد پيش بينى مى كند كه تا نيمه قرن، ۲۷ابرشهر با جمعيتى حد اقل ده ميليون نفر، بوجود خواهند آمد.


تا سال ۲۰۵۰، ِشن ِژن، مركزسرمايه گذارى خارجى چين، كه با هنگ كنگ هم مرز است، با ده ميليارد و ۲۰۰ ميليون جمعيت، به عنوان سومين ابر شهر چين به پكن و شانگهاى خواهد پيوست.


در هند، تا سال ۲۰۵۰ دو ابر شهر جديد، كلكته با حدود ۲۰ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر و مدرس با ده ميليون و ۱۰۰ هزار نفر، به بمبى و دهلى نو ملحق خواهند شد.


گزارش سازمان ملل متحد پيش بينى مى كند كه توكيو پرجمعيت ترين شهر در جهان باقى مى ماند. بر اساس آخرين سر شمارى، در حال حاضر ۳۵ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر در آن زندگى مى كنند، اين رقم بايد تا سال ۲۰۵۰ به ۳۶ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر برسد.


در افريقا، فعلا فقط قاهره، پايتخت مصر به عنوان يك ابر شهر وجود دارد، ولى تا سال ۲۰۵۰، كينشازا در جمهورى دمكراتيك كنگو، و لاگوس در نيجريه به آن خواهند پيوست.


مدير بخش جمعيت سازمان ملل متحد در يك كنفرانس خبرى در نيويورك ابراز اميدوارى كرد كه افرايش شهر نشينى با رشد اقتصادى همراه شود.


XS
SM
MD
LG