لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

افزایش شمار مبتلایان به ایدز در شهر قم


مسئولان بهداشت قم از تغییر الگوی انتقال ویرس تغيير الگوی انتقال ويروس اچ.آی.وی در کشور و استان قم خبر داده است.
مسئولان بهداشت قم از تغییر الگوی انتقال ویرس تغيير الگوی انتقال ويروس اچ.آی.وی در کشور و استان قم خبر داده است.

جديد ترين آمار ايدز در قم، پايتخت مذهبی جمهوری اسلامی ايران، از افزايش نزديک به ۱۰۰ درصدی مبتلايان به اين بيماری طی ۲ سال گذشته خبر می دهد.


ریيس مرکز بهداشت و درمان قم قم نيز همزمان هشدار داد که الگوی انتقال ويروس اچ.آی.وی در کشور در حال تغيير از «انتقال تزريقی» به «انتقال جنسی» است.


دوبرابر شدن مبتلایان به ايدز در ۲ سال


تازه ترين آمار از تعداد مبتلايان به ويروس اچ.آی.وی در شهر مذهبی قم که از سوی ریيس مرکز بهداشت اين استان در اختيار خبرنگاران قرار گرفته حاکی است که در اين شهر ۳۲۴ تن مبتلا به ايدز هستند و تاکنون ۵۷ نفر نيز به دليل ابتلا به ايدز در اين شهر درگذشته اند.


بنابه گفته دکتر امير اکبری،که از سوی خبرگزاری های فارس، ايسنا و ايرنا انتشار يافت؛«۴۰ درصد مبتلايان را در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال و ۳۲.۳ درصد از مبتلايان استان بين سنين ۳۵ تا ۴۴سال و ۱۸.۵ درصد نيز در رده سنی ۴۵ تا ۵۴ سال هستند و مابقی سنين نيز آمار يک رقمی دارند».


دکتر اکبری با اشاره به اين که«مبتلايان به ايدز در استان قم از تحصيلات عالی برخوردار نيستند» گفته است«اگر نتوانيم از طريق آموزش، بيماری را مهار کنيم سن بيماری کاهش و در بانوان از يک ‌سی‌ام نيز فراتر می‌رود».


رييس مرکز بهداشت قم گفته«اگر بيماری ايدز در کشور مهار نشود همزمان با تغيير الگوی انتقال بيماری از اعتياد تزريقی به تماس های جنسی آمار زنان مبتلا نيز افزايش می‌يابد».


وی با اشاره به اينکه«هم اکنون عمده راه انتقال ايدز بعد از اعتياد تزريقی از سوی افراد شناسايی شده، اعلام نمی‌شود»،گفته است«به نظر می‌رسد اين سکوت به دليل فرهنگ جامعه و اعتقادات حاکم برآن است که ترس از عنوان علل ابتلا به بيماری ايدز را در بين افراد باعث می‌شود».


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در زمستان سال ۸۴ به نقل از مقام های بيمارستانی در قم تعداد بيماران مبتلا به ايدز در شهر قم را ۱۷۷ نفر اعلام کرده بود.


  • «پيش بينی می شود يک هزار و ۳۰۰ نفر در قم مبتلا به ويروس ايدز هستند که هنوز شناسايی نشده اند».
رییس مرکز بهداشت قم

مقايسه اين آمارها نان می دهد که تعداد مبتلايان به ايدز در شهر قم طی دو سال گذشته دو برابر شده و با رشدی نزديک به صد در صد مواجه بوده است.


ریيس مرکز بهداشت قم در عين حال گفت«پيش بينی می شود يک هزار و ۳۰۰ نفر در قم مبتلا به ويروس ايدز هستند که هنوز شناسايی نشده اند».


به گفته دکتر اکبری مرکز بهداشت و درمان قم«با استفاده از توان مذهبی ائمه جماعات و همچنين مبلغان دينی و با برگزاری همايش‌های مختلف در تلاش است تا اين بيماری را بيشتر از گذشته برای مردم معرفی کند».


وی گفته است«کار گروهی با مسئوليت استانداری و با ۳ کميته مراقبت و درمان، آموزش و اطلاع رسانی و پشتيبانی در استان قم تشکيل شده است و در خصوص مسائل و مختلف اين بيماری تصميم‌‌گيری می کند».


تغيير الگو


همزمان با انتشار خبر رشد صد در صدی مبتلايان به ايدز در قم، ریيس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه قم نسبت به تغيير الگوی انتقال ويروس اچ.آی.وی در کشور و استان قم هشدار داد و گفت که اين الگو در حال تغيير از «انتقال تزريقی» به «انتقال جنسی» است.


دکتر مجيد پارسا که در همايش ايدز و داوطلبان بهداشت در قم ضمن هشدار در اين مورد گفته«شايع‌ترين راه انتقال اين ويروس در ايران، استفاده معتادان از سرنگ‌های مشترک است ولی با توجه به جوان بودن جمعيت ايران و مواردی که از طريق کارشناسان بهداشت ارزيابی شده است، ما در مرحله گذار از الگوی انتقال تزريقی به الگوی انتقال جنسی ويروس HIV هستيم».


وی تدابير کنترل شيوع ويروس HIV در بين معتادان تزريقی را در ايران موفق برشمرده و گفته است«در حال حاضر خطر شيوع ايدز در بين جوانان را جدی است».


ریيس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه قم همچنين هشدار داده«اگر از شيوع اين ويروس در جامعه جلوگيری نشود، در آينده نزديک با يک بحران جدی مواجه می‌شويم».


وی«آموزش و اطلاع‌رسانی شفاف و به دور از کتمان،پای‌بندی به اصول اخلاقی و خانوادگی و اجتناب از بی‌بندوباری جنسی و پرهيز از رفتارهای پرخطر و اعتياد» را از راه‌های پيشگيری ابتلا به ويروس HIV عنوان کرده و از دانشجويان خواسته تا«به عنوان خواص جامعه،مردم جامعه را نسبت به عواقب رفتارهای پرخطر و آسيب‌پذير آگاه کنند».


آمار مبتلايان به ايدز در قم در آذر سال ۸۱ از سوی مقام های رسمی ۲۲ نفر اعلام شد،پس از آن در مهرماه سال ۸۲ اعلام شد که تعداد مبتلايان به ايدز در اين شهر مذهبی به ۷۰ نفر رسيده است.در بهمن سال ۸۴ خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از مسئولان پزشکی تعداد مبتلايان به ايدز در اين شهر را ۱۷۷ نفر اعلام کرده بودند که در آذر ماه سال ۸۶ به ۳۲۴ نفر رسيده است.


آمار رسمی مبتلايان شناسايی شده به ويروس اچ.آی.وی تا اول مهرماه سال جاری ۱۶ هزار و ۹۰ نفر اعلام شده اما مقامات وزارت بهداشت می گويند که مبتلايان به ويرورس اچ.آی.وی شناسايی نشده در کشور از ۱۰۰ هزار نفر افزون تر است.


XS
SM
MD
LG