لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

استقبال مطبوعات آرژانتين از اخطاريه سرخ به مقام های ايران


محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامیو علی فلاحیان اخطاريه سرخ دریافت کردند
محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامیو علی فلاحیان اخطاريه سرخ دریافت کردند

رسانه های آرژانتينی از اقدام پليس بين الملل در صدور اخطاريه های قرمز برای ۵ مقام ايرانی و يک لبنانی در رابطه با بمب گذاری در مرکز همياری يهوديان بوئنوس آيرس در سال ۱۹۹۴ ميلادی را پيروزی بزرگی برای کشورشان می دانند.


اخطاريه های سرخ پليس بين المللی، اينترپول برای فرمانده پيشين سپاه پاسداران محسن رضايی، سردار پاسدار احمد وحيدی، وزير سابق اطلاعات علی فلاحيان، رايزن فرهنگی ايران در بوئنوس آيرس در سال ۱۹۹۴ ميلادی محسن ربانی و احمد رضا اصغری که با نام محسن رنجبر نيز شهرت دارد و زمانی دبير سوم سفارت ايران در آرژانتين بوده است صادر شدند.


عماد فياض مغنيه رهبر عمليات برون مرزی حزب الله لبنان دردهه نود ميلادی نيز در اين فهرست قرار دارد. در حاليکه نام های اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولايتی و هادی سليمان پور که به ترتيب در زمان بمب گذاری در مرکز همياری يهوديان درژوئيه سال ۱۹۹۴ ميلادی رئيس جمهور، وزير امور خارجه و سفير ايران در بوئنوس آيرس بوده اند به پيشنهاد کميته هماهنگی انترپول حذف شدند.


دادستان بوئنوس آيرس رودولفو کانيکوبا کوررال تصميم انترپول را بسيار مهم ارزيابی کرد و گفت صدور اخطاريه های قرمز را بايد تاييد تحقيقات ما در رابطه با بمب گذاری در مرکز همياری يهوديان يا Amia آميا که منجر به کشته شدن ۸۵ بی گناه شد دانست.


گوئيلرمو گونزالس ديپلماتی که رياست هيات آرژانتينی حاضر در نشست گروه هماهنگی انترپول را عهده دار بود نيز در گفت و گو با روزنامه «لاناسيون» صحبت از پشتيبانی جامعه جهانی از تحقيقات دادستانی بوئنوس آيرس می کند و صدور اخطاريه های قرمز را پيروزی بزرگی برای کشورش می داند.


عنوان سرمقاله روزنامه لاناسيون بوئنوس آيرس نيز «پيروزی بزرگ» است . در اين سرمقاله آمده است بالاخره گامی موثر در جهت برقراری عدالت برداشته شد.


حذف نام اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ولايتی تنها به آن علت است که در شرايط کنونی اين دو مقام ايرانی ميانه رو به حساب می آيند و اين خود نشان از افراطی شدن بيش از حد جمهوری اسلامی ايران دارد
سردبير کلارين

لاناسيون در گزارش ديگری به نقل از لوئيز دليا معاون سابق مسکن آرژانتين که در پيامد برملا شدن روابطش با سفارت جمهوری اسلامی ايران در بوئنوس آيرس در پاييز سال گذشته برکنار شد، می نويسد «انترپول تحت فشار آمريکا اين اخطاريه ها را صادر کرده است و آمريکا هدفش دستيابی به حقيقت در رابطه با پرونده آميا نيست، بلکه تنها خواهان منزوی ساختن ايران در سطح جهانی است.»


در ادامه اين مقاله خبرنگار لاناسيون به اظهارات محسن بهاروند کاردار سفارت جمهوری اسلامی ايران در آرژانتين نيز اشاره می کند که سياست موسوم به چوب و هويج را پيش گرفته است.


لاناسيون می نويسد«محسن بهاروند از سويی تهديد می کند در صورتی که اين اخطاريه ها به مرحله اجرايی وارد شوند کشورش مقابله به مثل کرده و خواهان بازداشت قضات آرژانتينی خواهد شد و از سوی ديگر به دولت بوئنوس آيرس پيشنهاد می کند پرونده آميا را مختومه اعلام کرده تا روابط سياسی و به ويژه اقتصادی دو کشور به سطح قبل از بحران و مبادلات ۴ ميليارد دلار در سال بازگردد.»


لوئيز گرين والد رئيس کنونی انجمن همياری يهوديان در گفت و گو با ديگر روزنامه پرتيراژ آرژانتين « کلارين» ضمن ابراز خرسندی از صدور اخطاريه های قرمز، حذف نام اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولايتی و هادی سليمان پور را اقدامی سياسی می داند و آن را محکوم می کند.


گرين والد در ادامه می گويد:«رای موافق هر سيزده کشور عضو کميته هماهنگی انترپول که برخی از دوستان ايران را نيز در برمی گيرد حکايت از حقانيت اين تحقيقات دارد.»


سردبير کلارين در سرمقاله جمعه اين روزنامه می نويسد:«حذف نام اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ولايتی تنها به آن علت است که در شرايط کنونی اين دو مقام ايرانی ميانه رو به حساب می آيند و اين خود نشان از افراطی شدن بيش از حد جمهوری اسلامی ايران دارد.»


سردبير کلارين در ادامه می نويسد:«محمود احمدی نژاد به قدری ايران را راديکاليزه يا افراطی ساخته است که اکبر هاشمی رفسنجانی ميانه رو به حساب می آيد.»


اخطاريه های قرمز در صورتيکه دولت جمهوری اسلامی ايران تقاضای تجديد نظر نکند از ۳۱ ماه مارس يا ۱۰ فروردين به اجرا در خواهند آمد. در صورت تقاضای تجديد نظر بررسی اين پرونده به نشست بعدی انتر پول که ۵ نوامبر در مراکش برگزار خواهد شد موکول می شود.


XS
SM
MD
LG