لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۱

مشاوران خاتمی: حسن روحانی نامزد نهايی اصلاح طلبان در انتخابات


شورای مشاوران محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، در بيانيه شماره چهار خود در دوشنبه ۲۰ خرداد اعلام کرده است که حسن روحانی نامزد نهايی اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوری خواهد بود. در اين بيانيه از محمدرضا عارف تقدير شده است.

طی روز های اخير گزارش های در خصوص رايزنی های يک گروه کاری از مشاوران محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، برای ائتلاف محمدرضا عارف،‌معاون اول محمد خاتمی در دولت هشتم، و حسن روحانی، دبير شورای عالی امنيت ملی در دوران محمد خاتمی، منتشر شده بود.

در همين زمينه، محمدرضا عارف روز دوشنبه گفته بود که به اجماع بزرگان اصلاح طلب تمکين خواهد کرد.

به گزارش وب سایت «کلمه»، در بيانيه شماره چهار مشاوران محمد خاتمی در خصوص چگونگی تعيين نامزد نهايی انتخابات رياست جمهوری آمده است: «در اين روند با کارگروه های ويژه و انجام گفت و گوهای فشرده با نامزدهای محترم و شخصيت های برجسته ملی به ويژه آقايان هاشمی رفسنجانی و سيد محمد خاتمی و اجرای نظرسنجی علمی در نهايت جناب آقای دکتر حسن روحانی به عنوان نامزدی که امکان جذب آراء بيشتری دارد مناسب تشخيص داده شد.»

در ادامه اين بيانيه تصريح شده است :«در اين موقعيت حساس و به منظور جلوگيری از تفرقه و پراکندگی نيروها، اخلاق و مصلحت جمعی را بر همه چيز ديگر ترجيح می دهند، اعلام می نمايد که نامزد واحد ما درعرصه انتخابات جناب آقای دکتر روحانی خواهد بود.»

مشاوران محمد خاتمی از محمدرضا عارف به دليل اتخاذ مواضع اصلاح طلبانه تقدير کرده و از حسن روحانی خواسته اند تا « شجاعانه در تحقق راهبرد عقلانيت، تدبير و ثبات» گام بردارد.

مشاوران محمد خاتمی از مردم ايران خواسته اند «با احساس مسؤوليت بيشتر نسبت به شرايط خطير کنونی» به حسن روحانی رای داده و از اين طريق «در کمک به برون رفت کشور از تنگناهای موجود» نقش ايفا کنند.

هفته گذشته محمدعلی نجفی، عضو شورای شهر تهران، گفته بود که يک کار گروه برای مذاکره در خصوص ائتلاف دو اين دو نامزد نزديک به اصلاح طلبان تشکيل شده است.

محمد خاتمی نيز روز شنبه گفته بود ، اين که حسن روحانی و محمدرضا عارف به اين نتيجه می رسند که با هم ائتلاف کنند، پيشرفت است و نشان از عقلانيت و ترجيح مسائل کلی بر فردی است.

حسن روحانی در دوران رياست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی رياست شورای عالی امنيت را برعهده داشت. وی همچنين در دوران محمد خاتمی مسئوليت هدايت مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ايران با کشورهای غربی را برعهده داشت.

حسن روحانی با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، پرونده هسته ای را واگذار کرد و علی لاريجانی جايگزين وی شد.

در حالی مشاوران محمد خاتمی از اصلاح طلبان خواسته اند تا به حسن روحانی بدهندکه دو نامزد معترض اين جريان در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ همچنان در حصر به سر می برند.

مهدی کروبی و ميرحسين موسوی به همراه زهرا رهنورد از بهمن ماه سال ۱۳۸۹، به دنبال دعوت از مردم برای راهپيمايی حمايت از اعتراضات در مصر در حصر به سر می برند.
XS
SM
MD
LG