لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۷

عارف: به اجماع با محوريت خاتمی تمکين می‌کنم


محمدرضا عارف به همراه همسرش
محمدرضا عارف به همراه همسرش
محمدرضا عارف، يکی ا زنامزدهای انتخابات رياست جمهوری ايران،‌ روز دوشنبه ۲۰ خردادماه در سخنرانی خود در تهران اعلام کرد اگر اصلاح طلبان با محوريت محمد خاتمی بر سر نحوه حضور در انتخابات رياست جمهوری به اجماع برسند، تمکين خواهد کرد. اين در حالی است که غلامحسين کرباسچی گفته است، شورای ۱۰ نفره مشورتی، حسن روحانی را نامزد نهايی اصلاح طلبان اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی در دولت هشتم،‌ در جمع هزاران هوادار خود در سالن «حجاب» گفته است:« اصلاح طلبان با محوريت خاتمی به هر اجتماعی برسند از آن تمکين می کنم در حاکميت اصلاح طلبی حاکميت قانون مداری مطرح است.»

وی اضافه کرده است:« اميدوارم در روزهای آينده خاتمی نظر خود را اعلام کند و هرچه نظر ايشان باشد تمکين می کنم و خودم را خدمت گذار می دانم و بر عهدم پايبندم.»

گزارش ها حاکی است که در برنامه همايش انتخاباتی محمدر ضا عارف جمعيت حاضر شعارهايی برای ائتلاف سر داده و عکس هايی از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در دست داشتند.

به دنبال رد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، توسط شورای نگهبان شماری از چهره های اصلاح طلب خواستار ائتلاف حسن روحانی و محمدرضا عارف شدند.

هفته گذشته محمدعلی نجفی، عضو شورای شهر تهران، گفته بود که يک کار گروه برای مذاکره در خصوص ائتلاف دو اين دو نامزد نزديک به اصلاح طلبان تشکيل شده است. به گفته محمدعلی نجفی قرار بود نتيجه مذاکرات اين کارگروه روز شنبه ۱۸ خرداد ماه اعلام شود.

محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، نيز روز شنبه گفته بود ، اين که حسن روحانی و محمدرضا عارف، دو نامزد انتخابات رياست جمهوری به اين نتيجه می رسند که با هم ائتلاف کنند، پيشرفت است و نشان از عقلانيت و ترجيح مسائل کلی بر فردی است.

اين در حالی است که غلامحسين کرباسچی، دبير کل حزب کارگزاران، روز دوشنبه ۲۰ خردادماه گفت، شورای ۱۰ نفره مشورتی که محمد خاتمی تشکيل داده بود، طی اطلاعيه ای اعلام کرده است که حسن روحانی نامزد نهايی در انتخابات رياست جمهوری است.

دبيرکل حزب کارگزاران سازندگی در ادامه اضافه کرده است:«اين شورا در گذشته نيز اطلاعيه هايی در رابطه با حضور آقای هاشمی داده اند، در مجموع نظر شورا قطعی است و آقای روحانی کانديدای نهايی است.»

غلامحسين کرباسچی با اشاره به اين که کناره گيری محمدرضا عارف اتفاق مهمی است، افزوده است: «به هر حال اگر اين اتفاق بيفتد چون مجموعه اصلاح طلبان و نيروهای مرتبط يک کانديدا خواهند داشت کمک بزرگی برای آقای روحانی خواهد بود.»

دبيرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره ضمانت کناره‌گيری محمدرضا عارف از صحنه انتخابات به خبرگزاری فارس گفته است:« نماينده آقای عارف در جلسه امروز حضور داشت و آقای عارف هم اعلام کرده تابع نظر بزرگان است و مجموعه اصلاح‌طلبان با هم هماهنگ هستند.»

اين در حالی است که روز دوشنبه غلامعلی حداد عادل از نامزدی برای انتخابات رياست جمهوری کناره گيری کرد.

در صورت انصراف محمدرضا عارف يا حسن روحانی، تنها شش نفر نامزد انتخابات رياست جمهوری ايران خواهند بود. اين انتخابات روز جمعه ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG