لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

روسيه: قطعنامه تازه شامل فروش موشک‌های «اس ۳۰۰ » به ايران نمی‌شود


آندره نسترنکوه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه،
آندره نسترنکوه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه،
آندره نسترنکوه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، روز پنجشنبه گفت: قطعنامه تازه شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی، شامل قرارداد فروش موشک های پيشرفته «اس ۳۰۰» به ايران نخواهد شد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران را تصويب کرد. تعدادی از شرکت های مرتبط با صنايع موشکی و هسته ای ايران در فهرست تحريم های تازه قرار گرفته اند.

آندره نسترنکوه در گفت وگو با خبرنگاران تاکيد کرد که قطعنامه ۱۹۲۹ سيستم دفاع موشکی را در بر نمی‌گيرند.

در همین زمینه ميخائيل ديميتريف، رييس سرويس همکاری نظامی-تکنولوژيک که کار نظارت بر قراردادهای نظامی را برعهده دارد، نيز روز پنجشنبه گفته است که چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت شامل صدور سلاح های تدافعی مانند موشک های ضدهوايی اس ۳۰۰ نمی شود.

به گزارش ايتارتاس، ميخائيل ديميتريف تاکيد کرد که قرارداد فروش موشک های اس ۳۰۰ به ايران در مسير اجرا قرار دارد.

وی همچنين گفته است که قطعنامه تازه، زمينه های همکاری در عرصه نظامی بين روسيه و ايران را محدود نکرده است. ميخائيل ديميتريف می گويد قطعنامه ۱۹۲۹ مربوط به منع صدور تسليحات تهاجمی به ايران است.

اظهارات آندره نسترنکوه درباره اجرای قرارداد فروش موشک های «اس ۳۰۰» در واکنش به خبری بود مبنی براين که روسيه فروش اين موشک‌ها را به ایران متوقف می کند. خبرگزاری اينترفکس روز پنجشنبه به نقل از منبعی ناشناس گزارش کرده بود که مسکو فروش پدافند هوايی اس – ۳۰۰ را به ايران متوقف خواهد کرد.

روسيه در سال ۲۰۰۷ معامله فروش موشک‌های پيشرفته زمين به هوای اس- ۳۰۰ به ارزش ۷۰۰ ميليون دلار با ايران را امضا کرد اما عليرغم اصرار شديد ايران، تاکنون آن را عملی نکرده است.

نوع پيشرفته اين سامانه پدافندی که «اس- ۳۰۰پی ام يو ۱» نام دارد می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کيلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپيماها و موشک‌های بالستيک در ارتفاع کم يا زياد را ردگيری کرده و هدف قرار دهد.

با اينکه روسيه برای تحويل ندادن اين سامانه را به «دلايل فنی» مربوط اعلام کرده، اما بسياری معتقدند که فشار آمريکا و اسرائيل مانع اجرايی شدن اين قرارداد شده است.

ايران تا کنون مناسبات بسيار گسترده نظامی با روسيه داشته است؛ جنگنده‌های سوخو ۲۴ و سوخو ۲۵، ميگ ۲۹، تانک‌های تی-۶۲، تی۵۴، تی- ۷۲، انواع موشک‌های زمين به زمين اسکاد، انواع جنگ‌افزارهای پدافندی و از جمله سامانه تور ام يک، زيردريايی‌های طارق و هواپيما‌های ترابری توپولوف از عمده اقلامی هستند که ايران پس از انقلاب از روسيه خريداری کرده است.
XS
SM
MD
LG