لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

روسيه : انتشار گزارش تازه آژانس به مذاکرات هسته ای با ايران آسيب می زند


روسيه روز سه شنبه هشدار داده است که انتشار گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی، به مذاکرات هسته ای قدرت های جهانی با ايران برای حل مناقشه هسته ای اين کشور صدمه می زند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرده است اين گزارش آژانس که قرار است ماه آينده منتشر شود می تواند شانس گفت وگوهای جدی را از بين ببرد.

روسيه خواستار خواستار آن شده است که آژانس در انتشار گزارش سه ماه خود در باره برنامه هسته ای ايران و همچنين انتقاد از اين کشور ظرافت بيشتری به خرج دهد.

وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه ای اعلام کرده است:«اين (گزارش) بدون ترديدی می تواند به فضا آسيب زده و احتمالا مانع شروع مذاکرات جدی بشود.»

اين بيانيه اضافه کرده است: اين موضوعی حساس مستلزم بی طرفی، ظرافت و هدايت مسئولانه است، و با توجه به تحرکات تبليغاتی که پيش از انتشار اين گزارش شروع شده است، تحقق اين امور سخت به نظر می رسد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، قرار است گزارش تازه آژانس درماه آينده منتشر شود و در آن جزيياتی در خصوص ابعاد نظامی برنامه هسته ای ايران ارائه شود.

درهمين زمينه، روز دوشنبه خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده بود: نمايندگان چين و روسيه از مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی خواسته اند جزييات در خصوص ابعاد نظامی برنامه هسته ای اتمی ايران را منتشر نکند چرا که ممکن است «ايران همکاری هايش با آژانس را کاهش دهد.»

اين خبرگزاری که يک نسخه از اين نامه نمايندگان چين و روسيه به مديرکل آژانس را به دست آورده، نوشته بود که روسيه و چين در نامه به يوکيا آمانو تصريح کرده اند که نه زمان مناسبی برای افشای جزييات موارد ابهام پرونده اتمی ايران است و نه اين که موضوعيت آن رعايت شده است.

در نامه چين و روسيه به مديرکل آژانس آمده است: «در حال حاضر صلاح نيست که جزييات بيشتری منتقل شود وبهتر است مديرکل نهايت احتياط را به خرج دهد. چرا که هرگونه گزارشی از اين دست ايران را درتنگنا قرار داده و باعث کاهش همکاری آنها خواهد شد. »

آهنی: ايران در حال بررسی نامه کاترين اشتون است

در همین حال، علی آهنی، عضو تيم مذاکره کننده ايران با گروه۱+۵، گفته است که جمهوری اسلامی درحال کار روی پاسخ به نامه اخير کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی آهنی با اشاره به اين که «نامه اخير مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا در حال بررسی است»، اظهار داشت: «لحن اين نامه نسبت به نامه قبلی ملايم تر است.»

کاترين اشتون در ۲۹ مهرماه درنامه ای به سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، تصريح کرده بود که اگر تهران برای گفت وگوهايی «جدی» و «مفيد» آماده باشد، گروه ۱+۵ مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی را از سر خواهد گرفت.

مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در اين نامه تصريح کرده بود می بايست اين اطمينان حاصل شود که در اين مذاکرات پيشرفتی جدی در پی داشته و دستاوردی مشخصی برای دو طرف خواهد داشت.

به گزارش ايرنا، علی آهنی همچنين گفته است: «بررسی محتوای نامه اشتون در حيطه مسئوليت های دبير شورای عالی امنيت ملی است و هم اکنون در حال کار بر روی آن هستند.»

وی اضافه کرده است:« آقای جليلی واکنش لازم و به موقع را نسبت به اين نامه انجام خواهند داد.»

اين در حالی است که درآستانه گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای ايران ديپلمات های اروپايی در بروکسل می گويند، با توجه به تشديد فشار ها عليه ايران به نظر نمی رسد شرايط برای گفت وگوی سازنده با جمهوری اسلامی فراهم شود.
XS
SM
MD
LG