لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

«کره جنوبی تحريم های تازه ای را عليه ايران اعمال می کند»


«ووری» بانک دولتی کره جنوبی
«ووری» بانک دولتی کره جنوبی
يک مقام دولت کره جنوبی روزپنجشنبه گفته است، سئول از جمعه، تحريم های تازه ای را عليه ايران اعمال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری يونهوپ کره جنوبی، تحريم های سئول احتمالا شامل واردات مواد پتروشيمی از ايران خواهد بود.

به دنبال گزارش اخير يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی و ابراز نگرانی فزاينده از «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته ای ايران، آمريکا، اتحاديه اروپا و شماری ديگری از کشورها تحريم ها عليه ايران را تشديد کردند.

در همين زمينه، آمريکا از کره جنوبی خواسته است تا همگام با اين کشورها تحريم هایی عليه ايران اعمال کند.

به گزارش رويترز، تحريم های کره جنوبی احتمالا شبيه به تحريم های هفته گذشته ژاپن عليه ايران خواهد بود. ژاپن جمعه هفته گذشته ۱۰۶ موسسه، يک شخص و سه بانک ايرانی را به فهرست قبلی تحريم‌های اين کشور عليه جمهوری اسلامی اضافه کرد. اما اين تحريم ها شامل تحريم بخش انرژی ايران نبود.

طبق اين گزارش مقام های دولتی کره جنوبی گفته اند که اين کشور مانند ژاپن درصدد است تا به نحوی بتواند از تحريم ها علیه سیستم مالی ایران معاف شود و با توجه به تحريم های آمريکا عليه سيستم مالی ايران بتواند بهای نفت وارداتی از ایران را پرداخت کند.

به گزارش رويترز، کره جنوبی پنجمين وارد کننده بزرگ نفت خام جهان است و ايران حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نياز اين کشور را تامين می کند.

منابع دولتی کره جنوبی به رويترز گفته اند: با توجه به اين که سئول متحد نزديک آمريکا در منطقه به شمار می رود، به دنبال معافيت و مستثنی شدن از تحريم های امريکا عليه موسساتی که با سيستم بانکی ايران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی همکاری می کنند، است.

اين منابع دولتی می گويند: درصورتی که کره جنوبی نتواند به چنين معافيتی دست يابد، تقاضای يک مهلت زمانی خواهد کرد تا برای پرهيز از درگير شدن با تحریمهای آمريکا راه و چاره ای بينديشد.

طبق اين گزارش ايران برای دريافت بهای نفت خود حسابهايی نزد بانک «ووری» و بانک صنعتی کره (ای بی کی) دارد و سئول متمايل است اين حساب ها باز بمانند.

يک مقام دولتی کره جنوبی که نخواست نامش فاش شود، گفته است: ما «بستن» اين حساب ها را مد نظر نداريم.

به گزارش رويترز، کروه جنوبی سال گذشته ۳۵۰ ميليون دلار مواد پتروشيمی از ايران وارد کرده و ۴۵۰ ميليون دلار از محصولات پتروشيمی خود را به ايران فروخته است.

ژاپن نيز که از وارد کنندگان عمده نفت ايران است،می کوشد تا از چنين معافيتی برخوردار شود.

به گزارش رويترز، مصوبه تحريم بانک مرکزی ايران توسط کنگره آمريکا چنين معافيتی را برای کشورهايی که با آمريکا در زمينه تشديد فشار بر ايران همکاری می کنند در نظر گرفته است.

طبق مصوبه کنگره آمريکا درباره تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نهادهای مالی و پولی که با بانک های ايرانی مورد تحريم آمريکا همکاری کنند، از فعاليت در آمريکا و بهره مندی از سيستم بانکی اين کشور محروم خواهند شد.

تحريم بانک مرکزی ايران در راستای تشديد فشار بر جمهوری اسلامی برای به اجرا گذاشتن قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و همچنين توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم انجام می شود.
XS
SM
MD
LG