لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

مراسم تدفین خبرنگار ارامنی در استانبول برگزار شد


ده ها هزار تن از همراهان جنازه هرانت دينک روزنامه نگار ارمنی، ۸ کيلومتر مسافت ميدان شيشلی تا بالکل را پای پياده پيمودند
ده ها هزار تن از همراهان جنازه هرانت دينک روزنامه نگار ارمنی، ۸ کيلومتر مسافت ميدان شيشلی تا بالکل را پای پياده پيمودند

مراسم تدفين هرانت دينک روزنامه نگار سرشناس ارمنی تبار ترکيه از ساعت ۱۱ روز سه شنبه از ميدان شيشلی و تاکسيم استانبول با شرکت ده ها هزار تن از شهروندان اين کشور آغاز شد.


ساعتی بعد جنازه هرانت دينک به کليسای مادر مريم منتقل شد و پس از برگزاری مراسم دعا و نيايش توسط پاتريک ارامنه استانبول مسروب موتافيان به ينی کاپی و سرانجام در ساعت چهار بعد از ظهر به وقت آنکارا در گورستان بالکل به خاک سپرده شد.


طبق ماده ۳۰۱ قانون اساسی ترکيه، افرادی که نسل کشی ارامنه را به رسميت بشناسند، به عنوان توهين به مليت ترک بايد محاکمه شوند و آقای دينک تابستان گذشته بر اساس اين ماده دادگاهی شد

ده ها هزار تن از همراهان جنازه اين روزنامه نگار ارمنی، ۸ کيلومتر مسافت ميدان شيشلی تا بالکل را پای پياده پيمودند.


عبدالله گل وزير خارجه، عبدالقادر آکسوی وزير کشور و شمار قابل توجهی از مقامات ترک، سفرای کشورهای مختلف، از جمله راس ويلسون سفير آمريکا و نيکولاس بيرد سفير بريتانيا در ترکيه و چهرههای سر شناس هنری، سياسی ،اجتماعی و مدافع حقوق بشر و هياتی از ارمنستان، در مراسم تدفين هرانت دينک مشارکت داشتند.


احمد نجدت سزر رييس جمهور ترکيه نيز با ارسال پيام و دسته گل، ترور اين روزنامه نگار ارمنی تبار را محکوم کرد و دستگيری عاملين اين جنايت را در کمتر از ۳۲ ساعت پس از وقوع آن، نشانه اهميت دادن بدون تبعيض جمهوری ترکيه به شهروندان اين کشور دانست.


همسر هرانت دينک طی سخنانی کوتاه برای جمعيت حاضر در مراسم خواستار کف زدن و عدم شعار خشونت آميز شد.


آنچه در اين مراسم جلب توجه می کرد، پلاکاردهايی بود که توسط شرکت کنندگان حمل می شد. در اين پلاکاردها با زبانهای ترکی، کردی و ارمنی نوشته شده بود: همه ما هرانت دينک هستيم، ماده ۳۰۱ قانون اساسی ترکيه قاتل هرانت دينک و ترورهرانت دينک ترور آزادی بيان.


طبق ماده ۳۰۱ قانون اساسی ترکيه، افرادی که نسل کشی ارامنه را به رسميت بشناسند، به عنوان توهين به مليت ترک بايد محاکمه شوند و آقای دينک تابستان گذشته بر اساس اين ماده دادگاهی شد.


دولت ترکيه در برگزاری مراسم تدفين هرانت دينک که روز جمعه گذشته توسط يک جوان ۱۷ ساله در مقابل دفتر کارش ترور شد، تدابير ويژهای در نظر گرفته بود. تا از اين طريق به انتقادهايی مبنی بر سهل انگاری در قبال شهروندان ارامنه پاسخ گويد


XS
SM
MD
LG