لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

«مقامات امنیتی تحليل اشتباهی نسبت به جنبش دانشجويی دارند»


دانشگاه امیرکبیر تهران در سال جاری شاهد تنش هایی بوده است
دانشگاه امیرکبیر تهران در سال جاری شاهد تنش هایی بوده است

شامگاه روز چهارشنبه هشت تن از اعضای دفتر تحکيم وحدت و سازمان ادوار تحکيم وحدت که روز هجدهم تيرماه امسال بازداشت شده بودند، با سپردن وثيقه آزاد شدند.


عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکيم وحدت، بهرام فيضی عضو شورای مرکزی سازمان، علی وقفی، بهاره هدايت، مهدی عربشاهی و علی نيکونسبتی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، مجتبی بيات، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و مرتضی اصلاحچی، دبير سابق انجمن دانشجويان دانشگاه علامه و عضو سازمان ادوار تحکيم وحدت، دانشجويان آزاد شده هستند.


حجت شريفی، رييس شورای مرکزی سازمان ادوار تحکيم وحدت، در مصاحبه با راديو فردا از وضعيت دانشجويان آزاد شده می گويد: «دانشجويان آزاد شده همه خوب بودند، به هر حال مقداری مصايب و مشکلات زندان برای آنها وجود داشته اما مهم اين است که آزاد شدند».


آقای شريفی پيش از اين از شکنجه های روحی و جسمی دانشجويان بازداشت شده گزارش هايی داده شده بود و حتی خانواده دانشجويان بازداشت شده امير کبير هم در ملاقات با فرزندانشان آثار شکنجه بر بدن آنها را ديده اند. شما اطلاع داريد که دانشجويان عضو دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت که روز گذشته آزاد شدند هم شکنجه روحی و جسمی شده اند يا خير؟


البته فرصت مفصل با اين دانشجويان فراهم نشده است و در قدم نخست مهم اين بود که اين دوستان ما آزاد شدند و مقامات قضايی به اين نتيجه رسيدند که ادامه بازداشت اين دانشجويان بی جرم و جنايت در زندان نه تنها فايده ای ندارد بلکه هزينه هم دارد و وقت و عمر اين دانشجويان را تلف می کند.


فعلا اولويت بر آزادی اين دوستان بود که اميدواريم شرايط آزادی احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی، دانشجويان دانشگاه امير کبير که بيش از سه ماه است در زندان بسر می برند و ابوالفضل جهاندار، کيوان انصاری و سعيد درخشندی که بيش از يک سال در زندان هستند، محقق شود.


به نظر می رسد که مقامات امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی تحليل اشتباهی نسبت به جنبش دانشجويی دارند و صداقت و راستی رفتارهای دانشجويان را باور ندارند و به نوعی ترس و واهمه که نسبت به روشنگری جريان دانشجويی دارند، مزيد بر علت شده است
حجت شريفی

حنيف يزدانی، از ديگر دانشجويانی است که روز ۱۸ تيرماه به همراه ديگر اعضای دفتر تحکيم وحدت در مقابل دانشگاه امير کبير در حالی که تجمعی آرام داشتند، بازداشت شد و هنوز آزاد نشده است. وضعيت وی به چه صورت است و چه زمانی آزاد خواهد شد؟


برای حنيف يزدانی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت نيز وثيقه تعيين شده است اما متاسفانه چون امکان سپردن وثيقه برای خانواده وی هنوز فراهم نبوده و تا اين لحطه هم به قرار کفالت تبديل نشده، آزاد نشده است اما به محض تهيه وثيقه آزاد خواهد شد.


آقای شريفی دفتر سازمان دانش آموختگان ايران از روز ۱۸ تير ماه پلمب است. آيا اقدامی برای رفع پلمب اين دفتر صورت گرفته است؟


اکنون برای ما نگرانی درباره پلمب دفتر سازمان دانش آموختگان وجود دارد. سازمانی که با مجوز قانونی و رسمی از وزارت کشور همين حکومت مشغول فعاليت است و تا کنون هيچ اقدام غير قانونی انجام نداده است و تنها جرمش اين بوده که منتقد و معترض بوده است و کاملا فعاليت هايش علنی و قانونی بوده و فقط منتقد رويه های غلط که برای ايران هزينه داشته ، بوده است.


هنوز اعضای سازمان نمی توانند وارد دفتر سازمان دانش آموختگان ايران شوند و مقامات قضايی هنوز برای رفع پلمب اين دفتر اقدامی انجام نداده اند.


دلایل برخورد با اعضای دفتر تحکیم وحدت که در مقابل دانشگاه امير کبير تجمع آرامی داشتند و یا بازداشت اعضای ادوار تحکيم وحدت در محل دفتر سازمان دانش آموختگان و پلمپ دفتر این سازمان چه می تواند باشد؟


به نظر می رسد که مقامات امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی تحليل اشتباهی نسبت به جنبش دانشجويی دارند و صداقت و راستی رفتارهای دانشجويان را باور ندارند و به نوعی ترس و واهمه که نسبت به روشنگری جريان دانشجويی دارند، مزيد بر علت می شود.


بازجويی هايی که از دانشجويان به عمل آمده نيز نشان می دهند که بيشتر نتيجه اطلاعات غلط و عدم شناخت نسبت به جنبش دانشجويی است و روی نکاتی انگشت می گذارند که اصلا با اصالت و صداقت جنبش دانشجويی قابل جمع نيست.


البته در طول اين سال ها هر بار اين کار را کرده اند چيزی عايدشان نشده است جز اينکه عمر و روحيه دانشجويان را تحت شعاع قرار داده اند. اميدوارم حاکميت باور کند حرف ها و انتقادهای جنبش دانشجويی از توطئه و ارتباط و هماهنگی های پشت پرده نيست بلکه از صداقت و دلسوزی جنبش دانشجويی و فعالان دانشجويی نشات گرفته است.


در بازجويی های صورت گرفته مقامات به دنبال يکسری ارتباطات و مسايل پشت پرده و غير قانونی می گشتند اما جنبش دانشجويی در طول همه اين سال ها يک نکته را ثابت کرده و آن هم صداقت و دلسوزی خود است اما متاسفانه با درايت و تدبير با آن برخورد نمی شود.


XS
SM
MD
LG