لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

«توافق اعضای اتحاديه اروپا برای تحريم نفتی سوريه»


تظاهرات ضد دولتی در درعا
تظاهرات ضد دولتی در درعا
در جريان سرکوب اعتراضات در روز دوشنبه در سوريه شماری کشته شده اند و ديپلمات ها می گويند، در راستای واکنش به اقدامات حکومت بشار اسد در سرکوب خونين معترضان، اتحاديه اروپا يک گام ديگر به تحريم نفتی سوريه نزديک تر شده است.

يک ديپلمات اروپای به خبرگزاری فرانسه گفته است که اعضای اتحاديه اروپا بر سر تحريم نفتی سوريه به توافق رسيده اند.

این ديپلمات که خواست نامش فاش نشود، همچنين گفته است:«اجماع سياسی برای تحريم واردات محصولات نفتی از سوريه وجود دارد.»

يک ديپلمات ديگر نيز گفته است: تحريم های تازه بدون هيچ گونه مخالفتی مورد حمايت نمايندگان ۲۷ عضو اتحاديه اروپا حاضر در نشست بروکسل قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحاديه اروپا ۹۵ درصد نفت سوريه را می خرد که فروش اين مقدار نفت، يک سوم درآمدهای حکومت بشار اسد را تشکيل می دهد.

ديپلمات های همچنين گفته اند: اعضای اتحاديه اروپا در رايزنی و گفت وگو در خصوص احتمال گسترش اين تحريم ها به سرمايه گذاری در سوريه هستند.

اقدامات تازه اتحاديه اروپا در راستای فشار بر حکومت بعث سوريه برای پايان دادن به سرکوب های خونين اعتراضات اين کشور است. اعتراضاتی که از ماه مارس آغاز شده و به گفته سازمان ملل متحد تاکنون دو هزار و ۲۰۰ کشته برجای گذاشته است.

اتحاديه اروپا تاکنون شماری از مقامات بلندپايه سوريه از جمله بشار اسد، رييس جمهور اين کشور، را مورد تحريم قرار داده است.

اتحاديه اروپا همچنين سپاه قدس، نيروهای برون مرزی سپاه پاسداران ايران، را به اتهام پشتيبانی و ارائه تجهيزات و خدمات فنی به نيروهای امنيتی سوريه مورد تحريم قرار داده است.

شش کشته در اعتراضات روز دوشنبه

در همين حال فعالان حقوق بشر می گويند در جريان سرکوب معترضان در روز دوشنبه ۶ نفر به دست نيروهای امنيتی سوريه کشته شده اند.

گروه «رصد حقوق بشر سوريه» می گويد ۵ نفر از جمله يک کودک درجريان عمليات ارتش و نيروهای امنيتی در منطقه سارمين در استان ادلب کشته شده اند.

رامی عبدالرحمن، مدير «رصد حقوق بشر سوريه»، به خبرگزاری فرانسه گفته است در جريان عمليات نيروهای اترش در سارمين ۶۰ نفر مجروح شده اند و تعدادی خانه نيز تخريب شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در جريان حمله نيروهای امنيتی در به منطقه قرا در حومه دمشق نيز يک نفر کشته شده است.

طبق اين گزارش در جريان حمله نيروهای امنيتی به قرا ۴۰ نفر بازداشت شده اند.

در همين حال، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، گفته است: «در صورتی که حکومت بشار اسد سرکوب خونين معترضان را متوقف نکند، سرنوشتی چون رژيم های تونس، مصر و ليبی در انتظارش است.»

رجب طيب اردوغان که در برنامه ماهانه تلويزيونی خود صحبت می کرد، گفته است:«تنها راه خروج کنار گذاشتن سلاح و گوش دادن به خواسته های مردم است.»

نخست وزیرترکيه اضافه کرده است:«ما تاکنون شاهد سرنوشت کسانی بوديم که چنين راهی را انتخاب نکردند در تونس، در مصر، و اينک در ليبی.»

در همين زمينه، عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه، روز شنبه گفته بود که ترکيه اعتماد خود را نسبت به حکومت بشار اسد از دست داده است.
XS
SM
MD
LG