لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

«تعداد دستگير شدگان تبريز بيش از ۱۵ نفر است»


تظاهرات اعتراضی در تبریز
تظاهرات اعتراضی در تبریز

محمود يگانلی نماينده مردم اورميه در دور ششم مجلس شورای اسلامی می گويد به نطر می رسد که تعداد دستگير شدگان در روز های اخير در تبريز مرکز استان آذربايجان شرقی بيشتر از پانزده نفری است که دادستان عمومی و انقلاب اين شهر اعلام کرده است.


آقای يگانلی به راديو فردا گفت تبريز روز سه شنبه شاهد ناآرامی های بود که اين مساله بعد از ساعت ۵ تشديد شده است.


از سوی ديگر، منابع غير رسمی و يک وب سايت نزديک به اپوزيسيون خبر از برگزاری تجمع و دستگيری تعداد زيادی در جريان نا آرامی روز سه شنبه تبريز داده بود.


روزنامه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه نيز در ستون جهت اطلاع خود از نا آرامی در تبريز خبر داده و نوشته که گروهی روزسه شنبه در خيابان های تبريز قصد تظاهرات داشتند اما امکان برگزاری آن را نيافتند.


روزنامه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در ستون جهت اطلاع خود از نا آرامی در تبريز خبر داده و نوشته که گروهی ديروز در خيابان های تبريز قصد تظاهرات داشتند اما امکان برگزاری آن را نيافتند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:« علی رغم تبليغات گسترده پان ترکيست ها در زمينه دعوت مردم تبريز برای اجتماع ديروز در مقابل بازار اين شهر بازار باز و مردم به کار روزانه خود مشغول بودند. عده ای که در خيابان ها قدم زنان منتظر حادثه ای بودند حوالی غروب درصدد ناآرام ساختن اوضاع برآمدند ولی عناصر اخلالگر در پی حضور مردم و نيروهای انتظامی پراکنده شدند. پان ترکيست ها با کمک تبليغات خارجی قصد داشتند در سالگرد حوادث سال گذشته تبريز در روز اول خرداد اين شهر را به آشوب بکشانند که با هوشياری مردم اين توطئه خنثی شد».


در همین زمینه، روزنامه اعتماد نيز روز چهارشنبه از اخطار امنيتی به ۱۵۰ تن از فعالان و بازداشت شدگان تظاهرات سال گذشته آذربايجان خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه اين افراد بار ديگر احضار و يا دستگير و به آنان اخطار امنيتی داده شده و گفته شده هر نوع تظاهراتی به عنوان سالگرد تظاهرات سال گذشته که در اعتراض به يک کاريکاتور صورت گرفته بود، ممنوع است .


يوسف فيروزی دادستان عمومی و انقلاب تبريز روز سه شنبه در يک کنفرانس خبری گفته بود:« تعدادی از افراد فرصت‌طلب که از خارج از کشور هدايت می‌شوند در تبريز اقدام به پخش اعلاميه جهت تجمع به خاطر سالگرد انتشار کاريکاتور توهين‌آميز روزنامه ايران و وقايع پس از آن می‌کردند که دستگير شدند».


چاپ کاريکاتوری در ضميمه کودکان جمعه های روزنامه ايران سال گذشته با اعتراض هايی در استان های آذری زبان ايران رو به رو شد. اين درگيری های تلفات جانی و خساراتی مالی را به همراه داشت.


به گزارش خبرگزاری ايسنا، دادستان تبريز گفته بود:« طی چند روز اخير ۱۵ نفر را در اين رابطه دستگير کرده‌ايم که در حال بازجويی از آنها هستيم. اکثر اين افراد کسانی هستند که قبلا دارای سوابق جرايمی مانند سرقت، اعتياد و... بوده‌اند».


به گقته آقای یگانلی نماينده سابق مجلس شورای اسلامی دستگير شدگانی که دادستان تبريز از آنها نام برده است شامل کسانی می شود که در روزهايی پيش از سه شنبه دستگير شده اند و تعداد آنها بيش از ۱۵ نفری است که دادستان خبر آن را اعلام کرده است.


به گفته آقای يگانلی بخشی از نارضايتی مردم آذربايجان ريشه در مسايل قومی دارد، اما بخش ديگری از اين اعتراض ها، انعکاس نارضايتی از اوضاع عمومی کشور است. او می گويد:« خواست مردم آذربايجان جدا از (خواست) مردم ايران نيست».


XS
SM
MD
LG