لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

پارلمان تاجيکستان، اتومبيل های شيشه دودی و معضل بيکاری


نمايندگان پارلمان تاجیکستان پس از سه ساعت بحث و مذاکره‌ داغ، به رفع ممنوعيت تردد اتومبيل‌های شيشه رنگ رای دادند
نمايندگان پارلمان تاجیکستان پس از سه ساعت بحث و مذاکره‌ داغ، به رفع ممنوعيت تردد اتومبيل‌های شيشه رنگ رای دادند

مذاکرات داغ نمايندگان مجلس تاجيکستان در هفته‌ گذشته و به‌دنبال آن برداشتن ممنوعيت رفت‌و‌آمد اتوموبيل‌های دارای شيشه دودی و رنگی، در ميان محافل روشن‌فکری اين کشور و نيز روزنامه‌نگاران به اين ديدگاه انتقادی قوت بخشيده است که در شرايط نابسامان اقتصادی تاجيکستان و رشد فزاينده‌ی شمار بيکاران و از سوی ديگر افزايش تورم و گرانی، چرا مجلس به مسايل حاشيه‌ای سرگرم شده است؟


فرنگيس نجيب‌اله، گزارش‌گر راديو اروپای آزاد، در گزارشی، اين موضوع را پی‌گيری کرده، و به اين نکته اشاره می‌کند که بالاخره نمايندگان پس از سه ساعت بحث و مذاکره‌ داغ، به رفع ممنوعيت تردد اتومبيل‌های شيشه رنگ رای دادند.


اين گزارش‌گر سپس می‌پرسد: درحالی‌که تاجيکستان در زمستان گذشته با سرمای بی‌سابقه‌‌ای روبه‌رو بود که دولت را ناگزير کرد تا برای حلب کمک‌های خارجی، در کشور وضعيت فوق‌العاده اعلام کند و تاجيکستان با مشکل بيکاری و گرانی روبه‌روست، چرا داغ‌ترين بحث‌های نمايندگان پيرامون موضوع‌های بیهوده دور می‌زند؟


شادی شاعبدل‌اف، رهبر حزب کمونيست تاجيکستان و نماينده‌ پارلمان، اين مصوبه‌ مجلس را بااهميت توصيف می‌کند، زيرا به‌نظر او، ممنوع‌کردن اتومبيل‌های دارای شيشه‌ تيره، به‌معنای تجاوز به حقوق دارندگان اين‌گونه خودروها است.


اما فرنگيس نجيب‌اله در گزارش خود يادآور می‌شود که زمان انتخاب‌ شده برای بحث درباره‌ آزادی يا ممنوعيت تردد خودروهای دارای شيشه‌ی تيره، مردم را بيش‌تر دل‌آزرده کرد؛ زيرا ماه آوريل، زمانی است که نزديک به يک ميليون تاجيک از معلم و پزشک و دانشجو گرفته تا ديگر متخصصان، ناچارند به‌علت کمبود فرصت‌های شغلی در تاجيکستان، رهسپار روسيه شوند تا در زمينه‌های کارگری ساختمان يا فروشندگی مواد غذايی، در آن کشور برای خود کاری دست‌‌و‌پا کنند.


دکتر طاهر عبدالجبار، اقتصاددان و استاد دانشگاه می‌گويد: در کشور ما مشکلات زيادی وجود دارد، اما رهبران سياسی از گفت‌و‌گو درباره‌ آن خودداری می‌کنند؛ چون اگر آن‌ها بخواهند به مسايل مهمی که در جامعه‌ ما هست، بپردازند، نگاه‌ها به‌سوی ناتوانی و عدم‌موفيقيت دولت جلب می‌شود. بنابراين، آن‌ها توجه مردم را به سمت مسايل فرعی و حاشيه جلب می‌کنند و وانمود هم می‌کنند که سخت سرگرم کارکردن برای مردم هستند.


برخی ديگر از تحليل‌گران و آگاهان مسايل تاجيکستان نيز بر اين باورند که پارلمان تاجيکستان، قدرتی از خود ندارد و اين روزها بيش از گذشته اعتبار و نفوذ خود را از دست داده است.


XS
SM
MD
LG