لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

عامل بمبگذاری نافرجام نیوریورک به حبس ابد محکوم شد


فيصل شهزاد، شهروند آمريکايی پاکستانی تبار، که به بمب گذاری نافرجام در معروفترين ميدان نيويورک اعتراف کرده است، روزسه شنبه، به زندان ابد محکوم شد.

وی که سی و يک سال دارد، روز اول ماه مه (يازدهم ارديبهشت ماه) سال جاری، کوشيد تا در پر رفت و آمدترين منطقۀ نيويورک، بمبی دست ساز و ابتدائی را منفجر کند اما موفق نشد.

فيصل شهزاد به تمام اتهام های وارده از سوی دادستان پرونده اعتراف کرده و در روند بازجويی ها، با ماموران اف بی آی، پليس فدرال آمريکا همکاری کرده بود. با اين حال او در جريان محاکمه، از عمل تروريستی خود دفاع کرد و در آخرين دفاعيات نيز اقدام به بمب گذاری را عملی در دفاع از مردم و سرزمين های اسلامی خواند.

او پيش از اعلام رای دادگاه از سوی قاضی پرونده گفت: « اگر اين عمل به ما برچسب تروريست می زند، پس ما همچنان شما را تهديد به ترور خواهيم کرد.»

سامی ابراهيم، روزنامه نگار مقيم نيويورک که در جلسۀ پايانی دادگاه حضور داشت در گفتگو با راديوی اروپای آزاد، راديو آزادی گفت:
« هنگامی که قاضی رای دادگاه را قرائت می کرد، فيصل شهزاد برخاست و فرياد الله اکبر سر داد و سپس گفت « اين نخستين شليک ما عليه جنگ آمريکا با مسلمانان بود. خود را آماده کنيد چرا که پيکار با مسلمانان تازه آغاز شده است.»

به گفتۀ سامی ابراهيم، پليس کوشيد که او را آرام کند ولی فيصل شهزاد هشدار داد که: « شکست آمريکا حتمی است و در آيندۀ نزديک عملی خواهد شد.»

سامی ابراهيم روزنامه نگارمقيم نيويورک اضافه کرد که قاضی دادگاه فيصل شهزاد با ده اتهام روبرو بود که شش مورد آنها مجازات حبس ابد دارد و هيچکس در مجازاتی که برای او تعيين شد ترديدی نداشت.

فيصل شهزاد در يک خانوادۀ متوسط در کراچی بدنيا آمده و پس از مهاجرت به آمريکا و کسب مدرک فوق ليسانس در مديريت بازرگانی، به عنوان مشاور مالی در شرکتی مشغول بکار شد. وی در آوريل پارسال به تابعيت آمريکا درآمد.

قاضی ميريام سداربوم، بهنگام صدور رای خطاب به فيصل شهزاد گفت که شما سوگند ياد کرديد که از آمريکا و آمريکاييان دفاع کنيد، ولی به جای آن تصميم به کشتن مردم بی گناه گرفتيد.

فيصل شهزاد در هيچ مرحله ای از دادرسی، نشانه ای از پشيمانی بروز نداد و ابراز ندامت نکرد.

پل کراکشنک، کارشناس امور تروريسم در شبکۀ سی ان ان می گويد فيصل شهزاد کسی است که باورهای القاعده به او تلقين شده مبنی براينکه ايالات متحده به جنگ عليه اسلام برخاسته و رهبری توطئۀ بين المللی برای حقير نگاه داشتن مردم مسلمان را برعهده دارد.

دورۀ محکوميت فيصل شهزاد از روز سه شنبه آغاز شد و گفته می شود که احتمال بخشودگی او دست کم در آيندۀ قابل پيش بينی ناممکن بنظر می رسد.
XS
SM
MD
LG