لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

واکنش کاخ سفيد به پيشنهاد احمدی نژاد


تونی اسنو پیشنهاد محموداحمدی نژاد برای تعلیق همزمان برنامه اتمی رد کرد
تونی اسنو پیشنهاد محموداحمدی نژاد برای تعلیق همزمان برنامه اتمی رد کرد

تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد آمريکا روز سه شنبه بيستم فوريه پيشنهاد محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، برای تعليق همزمان فعاليت های هسته ای ايران و غرب را رد کرد.


محمود احمدی نژاد درجريان سفر خود به رشت گفته بود: «ما اهل گفت و گو در شرايط عادلانه ايم؛ بنابراين اگر می گوييد کارخانجات چرخه سوخت هسته ای را تعطيل کنيم تا مذاکره صورت گيرد، اشکالی ندارد اما عدالت اقتضا می کند که شما هم کارخانه های تاسيسات هسته ای خود را تعطيل کنيد.»


تونی اسنو گفت: «آيا شما فکر می کنيد اين يک پيشنهاد جدی است؟» آقای اسنو افزود آمريکا منتظر ارایه گزارش آژانس بين المللی اتمی در روز چهارشنبه است.


ما می دانيم که مردم ايران خواهان دستيابی به انرژی هسته ای هستند و ما با اين موضوع هيچ مشکلی نداريم
تونی اسنو

شورای امنيت سازمان ملل متحد در قطعنامه ۱۷۳۷ به اتفاق آرا از ايران خواست که برای اعتماد سازی درباره برنامه هسته ای خود تمامی فعاليت های مربوط به غنی سازی را تا روز دوم اسفند ماه معلق کند. ايران تاکنون اين درخواست سازمان ملل را ناديده گرفته است.


آقای اسنو گفت: «ما می دانيم که مردم ايران خواهان دستيابی به انرژی هسته ای هستند و ما با اين موضوع هيچ مشکلی نداريم.» او افزود:« اما ما با ايرانی که درصدد توسعه برنامه تسليحاتی باشد مساله داريم.»


شرايط ايران


رييس جمهوری ايران با اشاره به درخواست کشورهای غربی برای توقف غنی سازی اورانيوم توسط تهران اظهار داشته بود:«آنها می گويند مذاکره فقط به شرط توقف می تواند صورت گيرد و ما می گوييم چطور کارخانه های عظيم توليد سوخت شما ۲۴ ساعته کار کند اما اين مجموعه ای که تازه تاسيس کرده ايم متوقف شود؟»


وی افزوده بود: «آنها از يک طرف خود را طرفدار مذاکره معرفی می کنند که ما هم استقبال می کنيم، چرا که هميشه اهل گفت وگو بوده ايم، اما برای گفت وگو شرطی را می گذارند که ما را از حقوق هسته ای خود محروم می کند و آن توقف فعاليت های هسته ای است.»


آقای احمدی نژاد بار ديگر قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل را رد کرد .


مقام های آمريکايی اعلام کرده اند در صورتی که ايران در پايان مهلت مقرر به قطعنامه ۱۷۳۷ عمل نکند، اقدامات تازه ای را برای تشديد تحريم ها عليه تهران به مرحله اجرا در می آورند .


بر اساس قطعنامه شورای امنيت، صادرات هرگونه مواد و فن آوری های موشکی و هسته ای برای غنی سازی اورانيوم، نيروگاه های آب سنگين به ايران از سوی همه کشورهای جهان ممنوع است .


در اين قطعنامه تاکيد شده است: «کليه دارايی شرکت ها و افراد، طبق ليست ارايه شده توسط سازمان ملل که در ارتباط با برنامه موشکی و هسته ای ايران فعاليت می کنند مسدود خواهد شد.»
اتحاديه اروپا و ژاپن در هفته های اخير اعلام کردند که اين قطعنامه را به طور کامل اجرا می کنند .


همزمان با نزديک شدن به روز دوم اسفند، علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران به وين، مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی سفر کرده است تا با محمد البرادعی درباره گزارش آتی وی به گفت وگو بنشيند.


XS
SM
MD
LG