لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

ابراز خوشبینی ایران به مذاکرات مجدد سولانا و لاریجانی


سخنگوی وزارت خارجه ایران طرح سوئیس را رد نکرده اما گفته در طرح درخواست تعلیق شده که ایران نمی پذیرد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران طرح سوئیس را رد نکرده اما گفته در طرح درخواست تعلیق شده که ایران نمی پذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه ايران، روز یکشنبه گفت که ممکن است گفت و گوهای میان لاریجانی و سولانا درباره پرونده هسته ای ایران دوباره فعال شود.


محمد علی حسینی، در گفت و گو با خبرنگاران به گفت و گوهای علی لاريجانی با خاوير سولانا در حاشيه کنفرانس امنيتی مونيخ اشاره کرد و گفت: دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در اين ديدار پيشنهاد کرده که غنی سازی در حد چهار درصد می تواند نقطه خوبی برای گفت و گوی دوباره ميان طرفین باشد.


سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره طرح سوئیس برای حل بحران هسته ای گفته است: اين طرح در کل به دليل اينکه در آن درخواست تعليق شده، با منافع ملی ايران منافات دارد اما ايران مشغول بررسی اين طرح است و تا بررسی تمام نشود، درباره آن نمی توان اظهار نظر کرد.


پاکستان به حياط خلوت تروريست ها تبديل شده و به همين منظور، سفير پاکستان در ايران به وزارت خارجه احضار شده تا درباره اين مسايل توضيح دهد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران

اين اظهارات در حالی بیان می شود که آمريکا و کشورهای اروپايی بارها گفته اند که ایران برای اعتماد سازی، باید روند غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد.


بر اساس قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به تصویب رسید جمهوری اسلامی ايران تا چهارم اسفند ماه فرصت دارد تا تمام فعاليت های خود در زمینه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و در غیر این صورت اقدامات بعدی به مرحله اجرا در می آید.


از آقای حسینی درباره پايان مدت ۶۰ روزه در قطعنامه شورای امنيت پرسيده شد که وی در پاسخ گفت:«روندی که غرب آغاز کرده، حل موضوع را با پيچيدگی مواجه می کند.»


سخنگوی وزارت خارجه ايران اجرای تعليق از سوی ايران را رد کرده و گفته که « تعليق هيچ زمينه ای ندارد و پذيرفتنی نيست.»


وی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران رسما با تکذیب حضور «مقتدی صدر»، روحانی تندروی شیعه عراقی، در ايران گفت که «طرح اين موضوع جنگ روانی است که با هدف فشار بر ايران مطرح می شود.»


وی در ادامه به ناآرامی های زاهدان و انفجار بمب در آن منطقه اشاره کرده و گفت:«پاکستان به حياط خلوت تروريست ها تبديل شده و به همين منظور، سفير پاکستان در ايران به وزارت خارجه احضار شده تا درباره اين مسايل توضيح دهد.»



وی همچنین سفر یک هیات مذهبی آمریکا به ایران را تایید کرد و گفت: افراد یاد شده از رهبران مذهبی و گروهی صلح طلب هستند که محمود احمدی نژاد، در جریان سفر خود به نیویورک، از آن ها برای سفر به ایران دعوت کرده است.


XS
SM
MD
LG