لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۶

انتقاد دو تن از مراجع تقليد قم از رويکرد دولت محمود احمدی نژاد


آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی (چپ) و ناصر مکارم شیرازی
آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی (چپ) و ناصر مکارم شیرازی
در تازه ترين تحول در روابط دولت دهم و علما و مراجع تقلید، آيت الله لطف الله صافی گلپايگانی و آيت الله ناصر مکارم شيرازی، دوتن از مراجع شيعه در قم، با انتقاد از رويکرد دولت محمود احمدی نژاد، دولت دهم را به مخالفت با روحانیت متهم کرده اند.

به گزارش پايگاه اينترنتی آيت الله صافی گلپايگانی، وی روز دوشنبه در ديدار با نایب ‌رييس مجلس و شماری از اعضای فراکسيون روحانيون مجلس شورای اسلامی گفته است: «متأسفانه می‌آيند در قم که مرکز تشيع است، اعلام می‌کنند که برای بعضی از استان‌ها استاندار زن منصوب می‌کنيم؛ مگر می‌خواهيد که با قرآن و پيامبر جنگ کنيد که اين ‌چنين خلاف شرع می‌گوييد؟ شما با چه کسی می‌خواهيد لجبازی کنيد؟ آيا با احکام خدا و مسلّمات دين مخالف هستيد؟»

به نظر می رسد اشاره آيت الله صافی گلپايگانی به اظهارات مصطفی محمد نجار، وزیر کشور، در جريان معرفی استاندار جديد قم در روز شانزدهم مهرماه باشد که از انتصاب استاندار زن خبر داده بود.

رويکرد دولت محمود احمدی نژاد در معرفی سه زن به عنوان وزاری پيشنهادی به مجلس، با مخالفت آيت الله صافی گلپايگانی مواجه شده بود.

به گفته يک نماينده روحانی مجلس، این مرجع تقلید در نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، مخالفت خود را با معرفی وزیر زن اعلام کرده است.

اين در حالی است که محمد تقی رهبر، نماينده مجلس، می گويد رهبر ايران اين نامه را به محمود احمدی نژاد ارجاع کرده ولی تاکنون رييس دولت دهم به آن پاسخی نداده است.
«اگر کسانی بخواهند بدون توجه به نظرات علما و دلسوزان انقلاب، اصول و ارزش‌های مقدس و والای انقلاب اسلامی را تغيير بدهند و بگويند که ما هستيم که می‌خواهيم اين کار را بکنيم با خشم خداوند و قهر مردم روبرو خواهند شد.»

آیت الله صافی گلپایگانی


آيت الله صافی گلپايگانی روز دوشنبه همچنین با انتقاد از آنچه که «پافشاری برخی بر مواضع غير دينی» خوانده، گفته است: «اگر کسانی بخواهند بدون توجه به نظرات علما و دلسوزان انقلاب، اصول و ارزش‌های مقدس و والای انقلاب اسلامی را تغيير بدهند و بگويند که ما هستيم که می‌خواهيم اين کار را بکنيم با خشم خداوند و قهر مردم روبرو خواهند شد.»

اين مرجع تقليد شيعه در قم با اشاره به اين که «ما ذره‌ای کوتاه نمی‌آييم» گفته است: «البته ما در راه انجام وظيفه شکست نمی‌خوريم؛ ما مأمور به ابلاغ احکام هستيم؛ چه می‌خواهند عده‌ای توجه کنند و يا توجه ننموده و فکر خود را تحميل نمايند.»

دولت محمود احمدی نژاد از زمان روی کار آمدن به طور همزمان با مخالفت اصلاح طلبان و همچنین انتقادهای تند روحانيون محافظه کار و سنتی روبه رو بوده است.

در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ، اخباری درباره نارضايتی مراجع محافظه کار از دولت دهم منتشر شد، اما طی روزهای اخير اين مراجع انتقادهای تند خود را به صورت علنی مطرح کرده اند.

محمد تقی‌ رهبر، رييس مجمع نمايندگان روحانی مجلس که در دیدار با آيت الله مکارم شيرای در روز دوشنبه حضور داشته است، می گويد آيت الله مکارم شيرازی گفته است: ما نمی دانيم با برخی موارد که در دولت رخ داده است، چطور بايد رابطه علما و دولت را حفظ کنيم.

آقای رهبر گفته است: آيت‌الله مکارم شيرازی در بخشی از سخنان خود که به رابطه دولت و علما مربوط بود در واکنش به سخنان ما که خواستار تقويت اين رابطه بوديم، گفتند «ما نمی‌دانيم با برخی موارد به وجود آمده در دولت چطور بايد همچنان اين ارتباط را حفظ کنيم مواردی همچون حمل قرآن با سرود و آواز، حضور زنان در ورزشگاه‌ها و اصرار به برخی مسائل همچون ورود زنان به کابينه، سبب جدا کردن روحانيت از دولت می‌شود. در اين موارد دولت بايد روش خود را اصلاح کند.»

این روحانی بلندپایه به هنگام معرفی اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول محمود احمدی نژاد اعلام کرده بود که این انتصاب مشروعیت ندارد.

محمود احمدی نژاد در نهایت مجبور شد اسفندیار رحیم مشایی را از این سمت کنار بگذارد.

آيت الله حسينعلی منتظری، آيت الله يوسف صانعی، آيت الله سيد جلال الدين طاهری و آيت الله بيات زنجانی از دیگر روحانیون بلندپایه ای هستند که در ماه های اخیر انتقادهای زیادی از دولت دهم انجام داده و با محکوم کردن سرکوب های امنیتی، از معترضان به نتيجه انتخابات حمايت کرده اند.
XS
SM
MD
LG