لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

جداسازی جنسيتی به تورهای مسافرتی رسيد


تورهای مسافرتی زنانه از تابستان امسال راه اندازی می شود.اين اقدام پس از راه اندازی تاکسی زنان، پارک زنان ،و اعلام رسمی وزير بهداشت مبنی بر اجرای جداسازی جنسيتی در بيمارستان ها و مراکز درمانی،جديد ترين تلاش سازمان های دولتی برای اجرای تفکيک جنسيتی در کشور است.


رقيه حاتمی پور يکی از برگزار کننده تورهای زنانه به خبرگزاری مهر گفت: «تورهای بانوان در قالب سفرهای ارزان قيمت بصورت گسترده در تابستان اجرا می شود».


وی افزود: «اين تورها به منظور پر کردن اوقات فراغت و همچنين فراهم کردن فرصتی برای همنشينی و تبادل افکار ميان بانوان در استان تهران راه اندازی شده است» .


اين برگزار کننده تور در خصوص اينکه راه اندازی تورهای مسافرتی زنانه برنامه سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری است يا نه توضيخی ارائه نکرد اما اشاره کرد که راه اندازی تورهای زنانه در چارچوب وعده دولت برای حمايت از سفرهای ارزان قيمت اجرا می شود.


خانم حاتمی پور با ادعای اينکه «اجرای تورهای يک يا دو روزه زيارتی به شهرهای مشهد و قم و همچنين تفريحی به شهرهای همدان ، محلات و... تا کنون با استقبال زيادی از سوی بانوان روبرو شده است»،گفت که به همين دليل قصد دارند با فرا رسيدن ايام تابستان اين تورها را بصورت گسترده و با برنامه ريزی های مناسب تری نسبت به قبل برگزار کنند.


اين برگزار کننده تورهای بانوان تاکيد کرد: «درحال حاضر زنان بيش ازنيمی از جمعيت جامعه را تشکيل می دهند و دراين ميان زنان خانه دار نيز حدود ۱۵ ميليون نفر هستند که تمام وقت و زمان خود را صرف کارهای منزل و خانواده می کنند، به همين دليل برای جلوگيری از کسالت ، رفع خستگی و تجديد روحيه نياز به گذران اوقات فراغت خود بصورت مناسب دارند که برگزاری تورهای ويژه يکی از اين راه هاست».


به گفته خانم حاتمی پور در تورهای زنانه از راهنمای زن استفاده می شود و يک کارشناس و متخصص زن نيز به عنوان مهمان ويژه دعوت خواهد شد.وی در خصوص اينکه آيا از رانننده زن نيز در تورهای ويژه زنانه استفاده می شود توضيح نداد.


نانوايی زنانه


تاکسی های ويژه بانوان در پايتخت ايران که شمار آنها هم اکنون پنجاه دستگاه است، به درخواست خود خانم های تهرانی به راه افتاده اند؛ اما شماری از مدافعان حقوق بشر می گويند که به راه افتادن اين پرايدهای سبز رنگ، گام ديگری در راه جداسازی های جنسيتی در ايران است
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداری تهران


نانوایی زنانه نيز يکی ديگر محصولات اجرای جداسازی جنسيتی در کشور است.يک هفته پيش نيز روزنامه کيهان خبر داد که نانوايی های سنتی ويژه زنان در شهرستان تکاب راه اندازی می شود.
به گفته معاون فرماندار تکاب درجلسه کار گروه زنان و خانواده اين شهرستان تصميم گرفته شده تا نانوايی های زنانه در اين شهر راه اندازی شود.


علی اوسط غفاريان گفت که هدف از راه اندازی اين نانوايی های زنانه«ساماندهی وضعيت اشتغال بانوان و افزايش مشارکت آنان در اجتماع و نيز ايجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار است. »


وی خبر داد که درمرحله اول چهار واحد نانوايی با تشکيل يک تعاونی توسط بانوان کارآفرين تکاب راه اندازی خواهد شد.


معاون فرماندار تکاب همچنين «راه اندازی نانوايی های سنتی ويژه زنان در تکاب» را گامی موثر برای افزايش زمينه های اشتغال زنان برشمرد.


آقای غفاريان با اشاره به حمايت دولت از راه اندازی نانوایی ويژه زنان يکی ديگز دلائل راه اندازی نانوایی زنانه در تکاب را ترکيب جمعيتی اين شهر عنوان کرد و گفت: ۵۲ درصد جمعيت شهرستان تکاب را زنان تشکيل می دهند.


دوچرخه اسلامی برای زنان


يک ماه پيش نيز خبرگزاري ها از طراحی و ساخت دو چرخه اسلامی برای زنان خبر دادند.خبرگزاری فارس در همين خصوص به نقل از الهه سوفائی الهه سوفالی يکی از ارائه دهندگان اين طرح به کارگروه امور بانوان استان مرکزی(اراک) گزارش داد: «اين دوچرخه به‌گونه‌ای طراحی شده است که کابين اطراف آن به‌طور کامل نيمی از بدن بانوان را می‌پوشاند».


وی با بيان اين‌که دوچرخه اسلامی با توجه به رعايت اصل عفاف و حجاب توسط گروه فنی و سازنده آن طراحی شده است افزود: اين طرح با هدف ارتقای سلامت بانوان، توجه به ورزش بانوان و تلاش در جهت ايجاد روحيه نشاط و شادی در بين اين قشر تهيه شده است.


تفکيک جنسيتی در همه جا


ساخت پارک های مخصوص زنان نيز در تهران ادامه دارد ومقامات شهری در اين خصوص می گویند که در حال ساخت ۵ پارک زنانه هستند و اميدوارند که اين تعداد را در آينده افزايش دهند

از چهارشنبه ۲۲ آذر ۸۵ نيز تهران با راه اندازی تاکسی های ويژه زنان که شامل پرايدهای به رنگ فسفری است به جمع شهرهای مشهد و قم پيوست که پيش از اين تاکسی های ويژه زنان در آن راه اندازی شده است.


جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداری تهران در زمان راه اندازی تاکسی های زنانه گفت: «تاکسی های ويژه بانوان در پايتخت ايران که شمار آنها هم اکنون پنجاه دستگاه است، به درخواست خود خانم های تهرانی به راه افتاده اند؛ اما شماری از مدافعان حقوق بشر می گويند که به راه افتادن اين پرايدهای سبز رنگ، گام ديگری در راه جداسازی های جنسيتی در ايران است».


از سوی ديگر ساخت پارک های مخصوص زنان نيز در تهران ادامه دارد. مقامات شهری در اين خصوص به خبرگزاری ايرنا گفتند که در حال ساخت ۵ پارک زنانه هستند و اميدوارند که اين تعداد را در آينده افزايش دهند.


محمد جواد محمدی زاده معاون خدمات شهری شهرداری تهران نيز چندی پيش خبر داد: «اين پارک ها در ۵ پارک بزرگ تهران که امکان دسترسی به بزرگراه های مهم شهر را دارند، ايجاد می شوند و پارک های قائم، چيتگر، گفت وگو، پليس و آزادگان برای اين منظور در نظر گرفته شده اند».


غير از اين موارد يک ماه پيش وزير بهداشت از اجرای طرح انطباق جنسيتی در بيمارستان ها و مراکز درمانی کشور خبر داد. آقای لنکرانی به خبرگزاری فارس گفت: «در بحث فضاهای درمان قانون طرح انطباق را که مصوبه مجلس شورای اسلامی است ، داريم، شورای عالی انطباق فضاهای درمانی نيز با حضور دو نفر ناظر از نمايندگان مجلس تشکيل شده است».


وی در خصوص اجرای جداسازی چنسيتی در بيمارستان ها گفت:« اضافه بر آن ما وظيفه داريم به حقوق بيماران در مراکز درمانی توجه کنيم، يکی از اين حقوق احترام گذاشتن به اعتقادات بيماران است، هر کس با هر اعتقادی که دارد بايد امکان گرفتن خدمت داشته باشد اين جزء دستور کار دانشگاههای علوم پزشکی است که در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی تاکيد کرده‌ايم».


وزير بهداشت گفت: «به همه دانشگاه ها تاکيد شده است که با وجود کمبودهايی که داريم بايد شخصيت و کرامت بيماران حفظ شود، الان نمی‌گويم در شرايط ايده‌آل هستيم اما جهتگيری به اين سمت است و از همه امکاناتمان برای اين منظور استفاده می‌کنيم».


اجرای گسترده تفکيک جنسيتی در عرصه عمومی با انتقادات فراوانی نيز همراه بوده است.اصلی ترين منقدان اين طرح ها فعالان حقوق زنان در ايران هستند که در ماه های اخير ده ها نفر از آنان دستگير و يا محاکمه شده اند.


XS
SM
MD
LG