لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

کشته شدن یکی از شیوخ سرشناس مخالف القاعده در عراق


شيخ عبدالستار ابو ريشه بر اثر انفجار بمبی کار گذاشته شده در کنار جاده، همراه دو گارد محافظش روزپنجشنبه بيست و دوم شهريور ماه کشته شد
شيخ عبدالستار ابو ريشه بر اثر انفجار بمبی کار گذاشته شده در کنار جاده، همراه دو گارد محافظش روزپنجشنبه بيست و دوم شهريور ماه کشته شد

کاخ سفيد روز پنجشنبه قتل عبداستار ابوريشه، يکی از سران قبايل سنی مخالف القاعده در استان الانبار، را محکوم کرد. جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در آخرين ديدار خود از عراق با آقای ابوريشه ديدار کرده بود.


به گزارش تلويزيون عراق، شيخ عبدالستار ابو ريشه بر اثر انفجار بمبی کار گذاشته شده در کنار جاده، همراه دو گارد محافظش روزپنجشنبه بيست و دوم شهريور ماه کشته شد.


وی از چهره شناخته شده « شورای نجات استان انبار»، بشمار می آمد. اين شورا ائتلافی است از قبايل سنی که از دولت عراق و نيروهای آمريکايی در مقابله با القاعده حمايت می کند.


کيت ستارر، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد گفت:«ما ترور شيخ عبدالستار ابوريشه را محکوم می کنيم».


شیخ عبدالستار ابو ریشه از چهره شناخته شده « شورای نجات استان انبار»، بشمار می آمد. اين شورا ائتلافی است از قبايل سنی که از دولت عراق و نيروهای آمريکايی در مقابله با القاعده حمايت می کند

در همين حال ديويد ساترفيليد، هماهنگ کننده امور عراق در وزارت امورخارجه آمريکا، گفت مرگ شيخ ابوريشه تاثيری بر تلاش برای برقراری ثبات و امنيت نخواهد داشت.


آقای ساترفيليد گفت:«او هدف قرار گرفت چرا که در به همراه ديگران در در آزادسازی استان انبار ازچنگال القاعده مشارکت کرد».


الانبار يکی از استان های سنی نشين عراق است که پايگاه شبه نظاميان و جنگجويان وابسته به القاعده بوده است که طی ماه های اخير نيروهای ائتلاف به رهبری امريکا کوشيده اند تا کنترل امنيتی اين استان رابه دست بگيرند.


شماری از قبايل سنی طی ماه های اخير به نيروهای ائتلاف پيوسته و در استراتژی جديد آمريکا برای «پاکسازی» اين استان مشارکت کرده اند.


آمريکا در راستای استراتژی جديد خود برای برقراری و بهبود وضعيت امنيتی بيش از سی هزار نيروی تازه نفس را روانه عراق کرد .


آقای بوش پس از بازگشت از عراق در پيام راديويی در باره وضعيت استان الانبار و عمليات نظامی در اين استان گفته بود:« با کمک يکديگر ما شبه نظاميان القاعده را از مواضع خود دراستان الانبار بيرون رانديم، ميزان خشونت پايين است، مقامات محلی بارديگر با يکديگر جلسه تشکيل می دهند، جوانان سنی به نيروهای ارتش و پليس می پيوندند و زندگی روند عادی خود را يافته است».


مخالفت دموکرات ها با برنامه بوش درباره عراق


همزمان با این تحولات، برنامه جرج بوش برای کاهش محدود شمار سربازان آمريکايی در عراق پيش از اعلام توسط او با مخالفت سناتورهای دموکرات در کنگره رو به رو شده است.


جرج بوش قرار است که بعد از ظهر روز پنج شنبه در نطقی تلويزيونی حمايت خود را از پيشنهاد ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا در عراق مبنی بر کاهش ۳۰ هزار سرباز آمريکايی در اين کشور، اعلام کند.


به گفته مقامات کاخ سفيد، آقای بوش احتمالا اعلام می کند که عقب نشينی اين نيروها تا ژوئيه سال آينده کامل می شود ولی ۱۳۰ هزار نيروی ديگر در عراق باقی خواهند ماند.


بر اساس اين اظهارات، کاهش اين نيروها نيز مشروط به آن است که شرايط امنيتی و سياسی در عراق از سوی فرماندهی مرکزی آمريکا در اين کشور با ثبات اعلام شود.


اما پيش از اعلام چنين خبری، سناتورهای دموکرات مخالفت خود را با اين کاهش محدود و باقی ماندن ديگر نيروها در عراق اعلام کرده اند و برخواست خود برای کاستن از ماموريت ارتش آمريکا در اين کشور در قالب يک مصوبه تاکيد کردند


XS
SM
MD
LG