لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

«برنامه بوش برای کاهش شمار سربازان آمریکا در عراق»


به گفته منابع آمریکایی، جرج بوش روز پنج شنبه هفته جاری برنامه خود را اعلام می کند.
به گفته منابع آمریکایی، جرج بوش روز پنج شنبه هفته جاری برنامه خود را اعلام می کند.

مقامات آمريکايی می گويند که جرج بوش روز پنج شنبه هفته جاری احتمالا برنامه خود را برای کاهش سربازان اين کشور در عراق اعلام می کند.


بر اساس گزارش خبرگزاری ها، اين کاهش نيرو در صورتی اعمال خواهد شد که پيشرفت اعلام شده در امور امنيتی عراق ادامه يابد و از تابستان سال آينده آغاز خواهد شد.


کاهش احتمالی نيروها توسط رييس جمهوری آمريکا، به دنبال توصيه های فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق و سفير اين کشور در بغداد اعلام خواهد شد که در دو روز گذشته با حضور در کنگره آمریکا به سوالات نمايندگان دموکرات و جمهوريخواه درباره اوضاع امنيتی عراق پاسخ دادند.


مقامات آمريکايی که اين خبر را اعلام کرده اند نخواستند نامشان فاش شود چرا که به گفته آنها، سخنرانی آقای بوش هنوز نهايی نشده است.


  • آقای بوش در سخنرانی خود خواهد گفت که پس از شنيدن گزارش های ديويد پتراوس و رايان کروکر تصميم گرفته است تا شمار نيروهای اين کشور را در عراق کاهش دهد ولی ارتش آمريکا اين کشور را ترک نخواهد کرد.
منابع آمریکایی

ولی اين منابع می افزايند: «رييس جمهوری آمريکا اعلام خواهد کرد که نگرانی های عميق آمريکايی ها در خصوص درگير شدن اين کشور در عراق و لزوم بازگشت سربازان به خانه را درک می کند.»


بر اساس اين اطلاعات، آقای بوش در سخنرانی خود خواهد گفت که پس از شنيدن گزارش های ديويد پترائوس و رايان کراکر، تصميم گرفته است تا شمار نيروهای اين کشور را در عراق کاهش دهد، ولی ارتش آمريکا اين کشور را ترک نخواهد کرد.


ديويد پترائوس در گزارش خود خواستار آن شد که دو هزار نفر از سربازان واحد تفنگداران دريايی آمريکا در عراق ظرف ماه جاری بدون آنکه نيرويی جايگزين آنها شود به آمریکا بازگردند.


وی همچنين خواستار کاهش سه تا چهار هزار نفری سربازان برخی ديگر از واحدها در اواسط ماه دسامبر شده است.


در صورتی که شمار سربازان آمريکايی در عراق در اوت ۲۰۰۸ بر اساس گزارش ژنرال پترائوس کاهش يابد، تعداد آنها به ۱۳۰ هزار نفر خوواهد رسید که در واقع برابر با تعداد نيروهايی است که تا قبل از افزايش شمار آنها در اوايل سال جاری، در عراق حضور داشتند.


در حال حاضر ۱۶۸ هزار نيروی آمريکايی در مناطق مختلف عراق حضور دارند.


بسياری از حاميان جمهوريخواه رييس جمهوری آمريکا از باقی ماندن نيروهای اين کشور در عراق تا اواسط سال ۲۰۰۸ ناراضی هستند ولی با عقب نشينی آنها از ماه آوريل آينده نيز مخالف هستند.


دموکرات ها که اکثريت را در کنگره در دست دارند معقتدند که در حال حاضر بسياری از جمهوريخواهان در جبهه مخالف جرج بوش قرار گرفته اند، چرا که از تاثير باقی ماندن سربازان اين کشور در عراق بر انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۸ نگران هستند.


جرج بوش روز سه شنبه با تعدادی از نمايندگان کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوريخواه ديدار کرد و اعلام کرد که به ديدگاه های آنها توجه خواهد کرد.


وی گفت: «اين مهم است که قبل از تصميم گيری با رهبران مجلس نمايندگان و سنا مشورت کنم.»


واکنش دموکرات ها به سخنان پترائوس


ژنرال ديويد پترائوس، و رايان کراکر، روز سه شنبه برای دومين روز پياپی در برابر قانونگذاران آمريکايی حاضر شدند تا توضيحات لازم را درباره ارزيابی پيشرفت وضعيت امنيتی در عراق به نمايندگان ارايه کنند.


  • ايالات متحده قادر است با گذشت زمان ثبات را در عراق حاکم کند.
ژنرال دیوید پترائوس

پنج تن از سناتورهای دموکرات آمريکا که برای انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۸ کانديدا شده اند، هر کدام هفت دقيقه فرصت داشتند تا سوال های خود را از اين دو مقام آمريکايی مطرح کنند.


اين سناتورها اظهارات ژنرال ديويد پترائوس و استراتژی موجود در عراق را به چالش گرفتند.


جو بايدن، رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا گفت: «زمان آن فرا رسيده است تا سربازان آمريکايی به خانه بازگردند.»


سناتور بايدن خطاب به ژنرال پترائوس گفت: «ارتش آمريکا، همانطور که شما بهتر از من می دانيد، قادر نيست متحمل جنگی شود که پايانش به گونه ای که اکنون در جريان است مشخص نباشد، مردم آمريکا از جنگی بی پايان که تنها هدفش جلوگيری از بدتر شدن وضع در عراق است حمايت نخواهند کرد.»


سناتور باراک اوباما، يکی ديگر از کانديداهای حزب دموکرات با انتقاد شديد از سياست خارجی آمريکا گفت که زمان کافی برای طرح سوال های خود نداشته است.


سناتور کريس دودد نيز با نشان دادن نمودار های رنگی از ميزان خشونت ها در عراق، گزارش ژنرال پترائوس و آقای کراکر را به چالش کشید و خواهان خروج اکثر نيروهای نظامی آمريکا ار عراق تا آوريل سال ۲۰۰۸ است.


در همين حال، ژنرال پترائوس به نمايندگان سنای آمريکا گفت، براين اعتقاد است که ايالات متحده قادر است با گذشت زمان ثبات را در عراق حاکم کند.


او گفت: «من معتقدم که مشکل عراق مستلزم تلاش دراز مدت است و راه حلی سريع و جوابی سادهدر اين زمينه وجود ندارد.»


XS
SM
MD
LG