لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

اقدام نظامی ترکیه درصورت خروج آمریکا از عراق


تظاهرات در کرکوک برای برگزاری رفراندم درباره تعیین سرنوشت این شهر
تظاهرات در کرکوک برای برگزاری رفراندم درباره تعیین سرنوشت این شهر

رسانه های ترکيه به نقل از شبکه های اطلاعاتی آمريکا، از احتمال بروز جنگ و درگيری ميان ترکيه و کردهای عراقی برسر شهر نفت خيز کرکوک در شمال عراق خبر دادند.


به گزارش خبرگزاری سی ان ان ترک در صورتی که نيروهای آمريکا در فاصله زمانی کوتاهی عراق را ترک کنند، نيروهای کرد برای تسلط بر کرکوک وارد اين شهر می شوند.


بر اساس ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۷ و قبل از سال ۲۰۰۸ ، رفراندومی در سطح استان کرکوک بر گزار می شود تا سرنوشت اداره اين استان بنا به خواست ساکنين آن توسط حکومت مرکزی ويا حکومت منطقه ای کردها تعيين شود

ترکيه نيز بمنظور جلوگيری از تسلط کردها بر اين شهر، نیروهای نظامی خود را به منطقه اعزام می کند و بدين ترتيب، درگيری تازهای در شمال عراق رخ می دهد.


بر اساس ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۷ و قبل از سال ۲۰۰۸ ، رفراندومی در سطح استان کرکوک بر گزار می شود تا سرنوشت اداره اين استان بنا به خواست ساکنين آن توسط حکومت مرکزی ويا حکومت منطقه ای کردها تعيين شود.


ترکيه تلاش می کند از برگزاری اين رفراندوم ممانعت کند و تحت عنوان حمايت از ترکمن های کرکوک خواستار اداره اين شهر توسط حکومت مرکزی است.


از ديد آنکارا تسلط حکومت منطقه ای کردها بر کرکوک، باعث تجزيه کردستان عراق خواهد شد.


ا ز طرف ديگر کردهای عراقی کرکوک را از آن خود دانست و می گويند: حاضر به هيچگونه سازشی در قبال آن نيستند.


در اين ميان جمعه ديروز ريچاد هولبروک ديپلمات بازنشسته آمريکايی و نماينده سابق اين کشور در سازمان ملل متحد، در استانبول طی ديدار با رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه، مساله کرکوک و حضور کردهای مخالف ترکيه در عراق را مورد بحث و گفت وگو قرار داد.


ريچاد هولبروک در گفت وگو با کانال خبری ان تی وی ترکيه، سياست ترکيه عثمانی در قبال عراق فعلی را مورد ستايش قرارداد و گفت: «امپراتوری عثمانی عراق را به سه ايالت موصل، بغداد و بصره تقسيم کرده بود و با اين عمل صحيح از درگيری ميان اقوام ومذاهب اين کشور جلوگيری بعمل آورد، زيرا اداره اين سه بخش با هم تنها از دست حکومت ديکتاتوری چون رژيم صدام حسين بر می آمد».


ريچاد هولبروک معتقداست عراق تجزيه خواهد شد. در اين ميان کرکوک در آستانه جنگ و خونريزی قرار دارد. از ديد آقای هولبروک آمريکا بايد با استقرار نيروهای خود در کردستان عراق، برای جلوگيری از جنگ و درگيری، ميان ترکيه و کردها نقش حايل را بازی کند.


XS
SM
MD
LG