لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

«ارتش ترکیه در زمان مناسب وارد عراق خواهد شد»


رجب طيب اردوغان گفته است نیروهای نظامی ترکیه در زمان مناسب وارد عراق خواهد شد
رجب طيب اردوغان گفته است نیروهای نظامی ترکیه در زمان مناسب وارد عراق خواهد شد

به گزارش آژانس خبر ترک به نقل از يک منبع دفتر نخست وزيری ترکيه، رجب طيب اردوغان گفته است: کشورش در قبال مسئله عراق ماجراجويی نمی کند و با فرا رسيدن زمان آن نيروهای نظامی خود را وارد شمال عراق خواهد کرد.


آقای اردوغان اين سوال را مطرح کرده: «آيا آمريکا که وارد عراق شده اتفاقی افتاده است؟ و همچنين ترکيه ۱۶ بار عمليات برون مرزی در داخل خاک عراق انجام داده و مشکل خاصی پيش نيامده است».


آقای اردوغان اين سوال را مطرح کرده: آيا آمريکا که وارد عراق شده اتفاقی افتاده است؟ و همچنين ترکيه ۱۶ بار عمليات برون مرزی در داخل خاک عراق انجام داده و مشکل خاصی پيش نيامده است

اين منبع دفتر نخست وزيری ترکيه می افزايد: «عبدلله گل وزير خارجه ترکيه گفته است، به منظور انجام عمليات نظامی عليه مراکز پ ک ک تانک و نيروی کافی ارتش در نزديکی خاک عراق وجود دارد».


آقای گل اين ادعا را تکذيب کرده که گفته می شود آمريکا به ترکيه کمک اقتصادی می کند تا اين کشور را از عمليات نظامی در خال عراق باز دارد.


در اين ميان رهبران کرد عراقی نسبت به برگزاری کنفرانس های اخير ترکيه درباره عراق و به ويژه جلسه غير علنی روز شنبه گذشته پارلمان ترکيه درباره کرکوک و شمال عراق ابراز نگرانی کرده اند.


عدنان مفتی رييس پارلمان حکومت منطقه ای کردستان، ترکيه را به دخالت مستقيم در امور داخلی عراق متهم کرده و گفته است: «رهبران کرد با ارسال نامه ای خطاب به سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا و آمريکا ضمن ابراز نگرانی از مواضع اخير ترکيه خواستار احترام به اراده شهروندان عراقی شده اند.


نچيروان بارزانی رييس وزرای کابينه حکومت منطقهای کردستان هم ترکيه را به گفت و گوی بيشتر و درايت در برخورد با مساله کرکوک و شمال عراق فراخوانده است.


آقای بارزانی با يادآوری کمکهای ترکيه به شهروندان کرد عراقی طی سال های گذشته، تأکيد کرده: «حکومت کردها هيچگاه به نيروهای مخالف ترکيه کمک نکرده است».


رسانه های ترکيه سخنان نچيروان بارزانی را تحت عنوان فراخوان برای ديالوگ بيشتر منتشر کردهاند. روزنامه های زمان، ينی شفق، حريت، مليت، جمهوريت، صباح و راديکال در شماره های امروز خود سخنان مقامات کرد عراقی را دعوت به ديالوگ برای حل مشکلات فی ما بين ارزيابی کردهاند.


XS
SM
MD
LG