لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

اختلاف نظر برسر استراتژی منطقه ای ارتش ترکیه


عملیات نظامی ارتش ترکیه برعلیه نیروهای پ ک ک
عملیات نظامی ارتش ترکیه برعلیه نیروهای پ ک ک

رسانه های ترکیه می گویند به دنبال حمایت نکردن امریکا و اروپا از عملیات نظامی برون مرزی ترکیه برای سرکوب حزب کارگران کردستان پ ک ک ، سران ارتش این کشور درباره تغییر روابط استراتژیک خود اختلاف نظر دارند.


به‌ گزارش خبر گزاری مستقل آنکارا يا آنکا خبر، ستاد مشترک نيروهای مسلح ترکيه‌ قصد همکاری و ائتلاف با جمهوری اسلامی ايران و روسيه‌ را دارد.


بنابراين گزارش ژنرال های ارشد ترکيه‌ بارها با صراحت گفته‌اند: «عملياتی برون مرزی برای سرکوب پايگاه های پ ک ک در کردستان عراق را ضروری می دانند. اين درخواست با مخالفت اتحاديه‌ اروپا و آمريکا مواجه‌ شده‌ است».


با اينکه‌ اتحاديه‌ اروپا و آمريکا حزب کارگران کردستان را جزو احزاب تروريستی محسوب می کنند معتقدند عملياتی نظامی، ثبات مناطق‌ کردستان را به عنوان تنها منطقه‌ امن عراق به‌ مخاطره‌ می اندازند.


علاوه‌ بر اين آمريکا با کردهای عراقی دارای روابط خوبی است.


کردهای عراقی می گويند: «معضل پ ک ک راه‌حل نظامی ندارد و هدف ترکيه‌ از عمليات برون مرزی دستيابی به‌ کرکوک و جلوگيری از برگزاری رفراندوم تعيين آينده‌ اداره‌ اين استان است. رهبران کرد عراقی نسبت به‌ اهداف چنين عملياتی نگرانند و به‌ شدت با آن مخالفند».


تنش ميان اتحاديه‌ اروپا و آمريکا از يک طرف با ارتش ترکيه‌ از طرف ديگر که‌ بر لزوم انجام عمليات برون مرزی اصرار دارد، اختلافاتی را در ميان ملی گرايان نظامی پديد آورده‌ است. ملی گرايان تندرو خواستار بازبينی روابط استراتژيک ارتش با اتحاديه‌ اروپا و آمريکا هستند. زيرا معتقدند آمريکا سياست تجزيه‌ عراق و ايجاد کردستانی مستقل را در پيش گرفته‌ است.


مخالفت با اتحاديه‌ اروپا نيز با اين توجيه‌ قوت گرفته‌ که‌ اصلاحات دمکراتيک مورد درخواست اروپاييان، فراتر از دمکراسی قابل هضم برای ترکيه‌ خواهد بود و به‌ تضعيف ارتش و تقويت کردها در شرق و اسلامگرايان در غرب منجر خواهد شد.


از اين رو ملی گرايان تندرو در سطح ارتش، همکاری و ائتلاف با ايران و روسيه‌ را راه‌ سرکوب به‌ گفته‌ خود جدايی طلبان شرق و اسلامگرايان مرکز و غرب کشور و تداوم جمهوری لاييک می دانند.


چهارشنبه‌ ۲۰ژوئن شورای عالی امنيت ملی ترکيه‌ به‌ رياست احمد نجدت سزر و با شرکت نخست وزير، وزرای خارجه‌، کشور و دفاع، روئسای ستاد ارتش و سازمان امنيت ملی پشت درهای بسته‌ تشکيل جلسه‌ داد.


به‌ گزارش خبرگزاری نيمه‌ رسمی آناتولی رجب طيب اردوغان نخست وزير گفته‌ است: «درخواست حرکت ارتش به‌ سوی شمال عراق روی ميز او قرار دارد و ترکيه‌ بيش از اين نمی تواند شاهد عمليات پ ک ک باشد و گامهای لازم را در اين زمينه‌ برمی دارد».


XS
SM
MD
LG