لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۹

حزب محافظه کار بريتانيا، خواستار اقدام جدی اروپا در قبال ايران شد


ويليام هيگ
ويليام هيگ
حزب محافظه کار بريتانيا اعلام کرده است که روابط گسترده تجاری اتحادیه اروپا با ایران این فرصت را فراهم می کند تا این اتحادیه در درباره برنامه هسته ایران به اقداماتی مانند تحریم های یکجانبه آمریکا دست بزند.

ويليام هيگ، سخنگوی روابط خارجی حزب محافظه کار بريتانيا، روز چهارشنبه گفت که در صورت پيروزی اين حزب در انتخابات پارلمانی آن کشور، از تحريم های شديد عليه جمهوری اسلامی پشتيبانی خواهد کرد مگر آنکه، دولت ايران، رفتار خود در قبال جامعۀ جهانی را تغيير دهد.

آقای هيگ گفت: همکاری نکردن جمهوری اسلامی ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايجاب می کند که از جانب جامعۀ جهانی، واکنشی محکم و سخت نشان داده شود.


ويليام هيگ می گويد که اتحاديه اروپا بزرگترين شريک تجاری ايران است و اقدام اين اتحاديه در قبال مساله ايران فرصتی فراهم خواهد کرد تا اروپا به جهانيان نشان دهد چگونه می تواند از مجموعه توان خود در اين زمنيه استفاده کند.

سخنگوی روابط خارجی حزب محافظه کار بريتانيا اضافه کرد:«باور داريم که اقدامات اضافی اتحاديه اروپا می بايست مانند تحريم های مالی آمريکا باشد، (مانند) عليه بانک های ديگر ايران اقدام کرده و سپاه پاسداران را در فهرست سياه قرار دهد.»

به گزارش رويترز، حزب حاکم کارگر به رهبری گوردون براون، در پيشنهاد تحريم های جديد بخش انرژی ايران را از تحريم ها مستثنی کرده، ولی حزب محافظه کار بريتانيا، در نظر دارد در صورت به دست گرفتن دولت، تحريم ها را به بخش نفت و گاز ايران نيز گسترش دهد.

کشورهای غربی در تلاشند تا دور چهارم تحریم ها علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسانند. این در حالی است که چین، ترکیه و برزیل با افزایش تحریم مخالف هستند.

در همين حال،ترکيه تاکيد کرده است که تشديد تحريم های ايران نتيجه در پی نخواهد داشت و برزیل نیز نسبت به پیامدهای تشدید تحریم ها علیه ایران هشدار داده است.

در همين زمينه، جوزف بايدن، معاون رييس جمهور آمريکا، روز سه‌شنبه پس از ديدارهايی با رهبران اسرائيل گفته است«ما تلاش می‌کنيم که ايران به سلاح اتمی نرسد».

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، نيز در اين نشست خبری با قدردانی از تلاش‌های دولت اوباما «برای برقراری تحريم‌های سخت عليه ايران» گفت: هرچقدر که اين تحريم‌ها قوی‌تر باشد، توان ايران در تهديد کمتر می‌شود».

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد است در پوشش توليد انرژی هسته ای به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد. ايران اين اتهام را رد می کند.
XS
SM
MD
LG