لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

دولت بريتانيا سطح هشدار و تهديد تروريستى را افزايش داد


 نیروهای پلیس بریتانیا در حال گشت در فرودگاه گلاسکو
نیروهای پلیس بریتانیا در حال گشت در فرودگاه گلاسکو
دولت بريتانيا روز جمعه سطح تهديد امنيتى در اين كشور را از «قابل توجه» به درجه «شديد» افزايش داد. مفهوم وضعيت «شديد» اين است كه احتمال يک حمله تروريستى زياد است.

اقدام بريتانيا در راستاى افزايش هشيارى در قبال حملات تروريست ها است و ارتقای درجه سطح امنيتى در حالى رخ مى دهد كه در آخرين روز هاى سال ۲۰۰۹ و روز كريسمس حمله انتحارى ناموفق يك شهروند نيجريه به هواپيمايى آمريكايى در ديترويت باعث شد تا آمریکا تدابیر امنیتی را افزایش دهد.

آلن جانسون، وزير كشور بريتانيا، در باره دلايل افزايش سطح تهديد هاى امنيتى گفت: افزايش سطح امنيتى به معنى اين است كه بريتانيا هشيارى خود را در قبال تهديد ها افزايش داده است.

آلن جانسون با اين حال تاكيد كرد كه هيچ گونه اطلاعاتى مبنى بر احتمال حمله وجود ندارد.

آلن جانسون كه در يك برنامه تلويزيونى صحبت مى كرد، افزود:«بالاترين درجه تهديد امنيتى «بحرانى » است كه به معنى اين است كه حمله حتمى است، اما در اين مرحله قرار نداريم.»

با اين حال، وزير كشور بريتانيا از توضيح بيشتر در خصوص اطلاعاتى كه باعث افزايش سطح تهديد امنيتى در اين كشور شده است خوددارى كرد.

الن جانسون همچنين ارتباط افزايش سطح تهديد امنيتى با با تلاش ناكام عمر فاروق مطلب، شهروند نيجريه اى، که کوشید در یک حمله انتحاری یک هواپیما مسیر آمستردام به آمریکا را برفراز دیترویت منفجر کند، را رد كرد.

عمر فاروق مطلب كه در انشگاهى در لندن در س خوانده به ارتباط با تندرويان در يمن متهم شده است.

آلن جانسون همچنين گفته است كه تصميم به افزايش سطح وضعيت امنيتى بر اساس تصميم مركز مشترك تحلیل تروريسم بريتانيا اتخاذ شده است.

وزير كشور بريتانيا مى گويد: اين مراكز بر اساس مجموعه اى از عوامل از جمله «قصد و توانايى گروههاى تروريستى بين المللى در بريتانيا و ساير نقاط» در اين باره تصميم گرفته است.

اوايل هفته گذشته بريتانيا به دليل افزايش نگرانى ها درباره نيروهاى القاعده در يمن پروازهاى مستقيم به پايتخت يمن را لغو كرد.

گوردون بروان، نخست وزير بريتانيا، نيز در اين زمينه گفته بود كه دولت ليست كسانى كه پرواز با هواپيما براى انان ممنوع است را تهيه مى كند و همچنين ترتيبات امنيتى را براى برخى خطوط هواپيمايى تشديد خواهد كرد.
.
اين اقدامات به دنبال ديدار گوردون براون و باراك اوباما، رييس جمهورى آمريكا در روز سه شنبه اتخاذ شده است.

گوردون براون همچنين گفته بود كه بريتانيا و ديگر كشورها با تهديدهاى تروريستى فزاينده گروههاى مرتبط با القاعده در كشورهايى مانند يمن، سومالى، نيجريه، سودان و اتيوپى روبه رو هستند.

بريتانيا داراى پنج سطح وضعيت امنيتى است. سطح اول «كم» سطح دوم «متوسط»، سطح سوم «قابل توجه»، سطح چهارم «شديد» و سطح پنجم «بحرانى» است.

بريتانيا در ماه جولاى سطح وضعيت امنيتى را به به «قابل توجه» كاهش داده بود.

هم اكنون وضعيت امنيتى در آمريكا در وضعيت «نارنجى» قرار دارد كه به معنى احتمال زياد خطر حمله تروريستى است.
XS
SM
MD
LG