لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

جدایی طلبان طرفدار روسیه به دنبال تبادل ناظران اروپایی با زندانیان


فرماندار خود خوانده منطقه لوگانسک در شرق اوکراین در حال صحبت با خبرنگاران
فرماندار خود خوانده منطقه لوگانسک در شرق اوکراین در حال صحبت با خبرنگاران
گزارش ها حاکی است که يکی از رهبران جدايی طلبان طرفدار روسيه گفته است که ناظران بين المللی را در برابر جدايی طلبان زندانی نیروهای دولتی اوکراین، آزاد خواهند کرد. در همين حال رهبران هفت کشورعمده اقتصاد جهان بر سر تحريم روسيه به دليل نقش مسکو در بحران اوکراين توافق کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وياچسلاو پونوماروف، شهردار خود خوانده اسلاويانسک، روز شنبه ۲۶ آوريل گفته است،‌ناظران «به اسارات» گرفته شده افسران کشورهای عضو ناتو (سازمان پيمان آتلانتيک شمالی) هستند.

وياچسلاو پونوماروف گفته است:« نقشه هايی همراه اين افراد بود که موقعیت پست های ايست بازرسی ما را نشان می داد که این مساله باعث شد تا این تصور ایجاد شود که این افسران ماموريتی خاص برای جاسوسی دارند.»

به گزارش آسوشيتدپرس تيم هشت نفره سازمان امنيت و همکاری اروپا به همراه پنج اوکراينی روز گذشته توسط نيروهای جدايی طلب طرفدار روسيه در شرق اوکراين بازداشت شدند. چهار نفر از اين ناظران آلمانی هستند.

در همين حال طبق اين گزارش نيروهای اوکراين در حال ايجاد يک کمر بند امنيتی در اطراف شهر اسلاويانسک هستند.

پيشتر دولت اوکراين روسيه را به دست داشتن در بازداشت اين ناظران متهم کرده بود.

اين در حالی است روسيه روز شنبه اعلام کرده برای رهايی ناظران بين المللی از دست جدايی طلبان در شرق اوکراين تلاش خواهد کرد.

منابع امنيتی اوکراين روز شبنه گفته بودند که جدايی طلبان طرفدار روسيه در شرق اوکراين از ناظران بازداشت شده به عنوان سپر انسانی خواهند کرد.

منابع امنيتی اوکراين همچنين نسبت به وضعيت سلامت يکی از ناظران ابراز نگرانی کرده و گفته اند، اين ناظر به کمک پزشکی فوری نيازدارد.

سرويس اطلاعاتی اوکراين اعلام کرده است:«افسران ناظر سازمان امنيت و همکاری اورپا در وضعيتی غيرانسانی و در زير زمينی مقر اصلی تروريست ها نگهداری می شوند. تروريست ها می خواهند از اين گروگان ها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.»

در همين حال، رهبران گروه هفت،‌ در بيانيه ای تصريح کرده اند که روسيه تاکنون گام جدی برای اجرا توافق ژنو برای پايان دادن به بحران اوکراين برنداشته است.

به گزارش رويترز در اين بيانيه تصريح شده است : ما اکنون بر سر تشديد تحريم ها عليه روسيه توافق داريم. اما درها همچنان برای حل ديپلماتيک اين بحران همچنان باز است.

طبق این گزارش مقام های آمریکایی گفته اند، چنانچه روسیه به سرعت برای کاهش تنش در اوکراین اقدام نکند، از روز دوشنبه تحریم ها علیه مسکو تشدید خواهد شد.

روز گذشته منابع مطل گفتند که آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به آنچه «اقدامات روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین» خوانده شده، روز دوشنبه تحریم‌های تازه‌ای علیه مسکو اعمال می‌کنند.

به گزارش رویترز، منبع مطلع گفته اند،‌ اتحادیه اروپا ۱۵شهروند روسیه را به فهرست افرادی که تحریم کرده است می‌افزاید و بر کسانی که متعقد است در تنش‌های اخیر در اوکراین دست دارند، متمرکز خواهد شد. آمریکا نیز به فهرست تحریم‌های خود افرادی دیگر را از «حلقه نزدیکان» ولادیمیر پوتین، رئیس‌ فدراسیون روسیه «می‌افزاید».

طبق این گزارش، تنها رویدادی که ممکن است جلوی این تحریم‌های تازه را بگیرد، توقف ناگهانی فعالیت‌های جدایی‌طلبان در شرق اوکراین است که به اعتقاد غرب مسئولیت کارهای آنها با مسکو است. روسیه چنین چیزی را رد کرده است.

یک منبع خبری نیز در همین زمینه گفته است: «فهرست اتحادیه اروپا بر فعالیت میدانی و فهرست آمریکا روی افراد و نزدیکان (رئیس‌جمهوری روسیه) متمرکز است.»
XS
SM
MD
LG