لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

وعده دولت موقت اوکراين برای تضمين حقوق روس زبان ها


به رغم وعده های رييس جمهوری موقت و نخست وزير موقت اوکراين برای اصلاحات در قانون اساسی برای تمرکز زدایی و تضمين قانونی حقوق روس زبان ها، جدايی طلبان طرفدار روسيه در شرق اوکراين روز جمعه ۱۸ آوريل اعلام کردند که به توافق ژنو پايبند نبوده و تا زمان برکناری دولت موقت ساختمان های دولتی را تخليه نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، الکساندر تورچينوف، رئيس‌جمهور موقت اوکراين و همچنين آرسنی ياتسنيوک، نخست وزير موقت اوکراين روز جمعه برای فرونشاندن تنش در شرق اوکراين وعده دادند که از تغيير قانون اساسی اين کشور حمايت کرده تا ضمن تمرکز زدايی، حقوق روس زبان ها به صورت قانونی مورد تضمين و حمايت قرارگيرد، اما همزمان انها تصريح کردند که مبارزه برای از بين بردن جدايی طلبی در کشور را ادامه خواهند داد.

آرسنی ياتسنيوک که در يک برنامه تلويزيونی همراه با رييس جمهوری موقت صحبت می کرد، گفته است که اصلاحات در قانون اساسی به تقويت قدرت های منطقه ای اوکراین منجر خواهد شد و برخی از اختيارات دولت مرکزی به اين قدرت های واگذار خواهد شد.

طبق اين گزارش براساس توافق ژنو که برای حل بحران شرق اوکراين و در جريان مذاکرات اوکراين، آمريکا و اتحاديه اروپا با روسيه در روز پنجشنبه در ژنو حاصل شد، گروه های جدايی طلب هوادار روسيه می بايست به اشغال مراکز دولتی پايان داده و سلاح های خود را بر زمين بگذارند.

به گزارش رويترز،‌ این درحالی است يکی از رهبران جدايی طلبان طرفدار روسيه گفته است که خود را ملزم به پايبندی به توافق ژنو نمی داند.

دنيس پوشلين، رهبر خود خوانده «جمهوری خلق دونتسک» ، روز جمعه به خبرنگاران گفته است، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه چيزی را از طرف ما امضا نکرده است، بلکه او اين موافقتنامه را از طرف فدراسيون روسيه امضا کرده است.

اين در حالی است که مارينا اوستاپنکو،‌سخنگوی سرويس امنيتی اوکراين روز جمعه گفته است که عمليات ضد تروريستی در مناطق شرقی اين کشور ادامه خواهد داشت.

به گفته سخنگوی سرويس امنيتی اوکراين ‌عمليات ضد تروريستی تا زمانی که تروريست ها در اين کشورحضور داشته باشند، ‌ادامه خواهد داشت.

روسیه طی هفته های اخیر مقام‌های حاکم بر اوکراین را متهم کرده است که «منافع روس‌ها و روس‌زبان‌های» آن کشور را «در نظر نمی‌گیرند» و همین موضوع نیز به اعتراضات در شرق آن کشور انجامیده است.

بحران در اوکراین -به گفته رسانه‌ها و ناظران- به بدترین تنش‌ها میان روسیه و غرب از زمان پایان جنگ سرد انجامیده است.
XS
SM
MD
LG