لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

مهلت ۴۸ ساعته مخالفان به بشار اسد برای اجرای طرح صلح


کشته شدگان در روستای حوله
کشته شدگان در روستای حوله
مخالفان مسلح حکومت سوريه روز چهارشنبه اعلام کردند که به بشار اسد، رييس جمهوری اين کشور، ۴۸ ساعت مهلت داده اند تا طرح صلح کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، را اجرا کند .

سرهنگ قاسم سعد الدين ،از فرماندهان ارتش آزاد سوريه، گفته است، چنانچه نيروهای دولتی به مفاد طرح صلح آقای عنان عمل نکنند، آنان نیز ديگر به این طرح صلح پايبند نخواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين ضرب الاجل پس از آن که ناظران سازمان ملل متحد از کشف ۱۳ جسد درشرق سوريه خبر دادند، تعیین شده است.

سرهنگ قاسم سعد الدين گفته است، رهبري اين گروه مهلتی را تا ظهر جمعه به وقت محلی برای بشار اسد تعيين کرده است تا طرح صلح را که شامل ؛ آتش بس، استقرار ناظران و دسترسی آزاد کمک های بشردوستانه و رسانه های خبری خواهد بود، به اجرا بگذارد.

سرهنگ قاسم سعد الدين اضافه کرده است: در صورتی که بشار اسد اين طرح صلح را اجرا نکند، «ما هيچ تعهدی نخواهيم داشت و از شهروندان، از روستا ها و شهرها محافظت و دفاع خواهيم کرد.»

کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، طرح صلحی شش ماده‌ای به منظور حل و فصل بحران سوريه ارائه داده، که مفاد آن مورد پذيرش دولت و مخالفان اين کشور قرار گرفته است. آتش بس ميان طرف‌های درگير نخستين بند اين طرح است. ناظرانی از سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس به سوريه اعزام شده‌اند اما تا کنون خشونت‌ها در اين کشور متوقف نشده است.

کشف ۱۳ جسد

اين در حالی است که ژنرال رابرت مود، رييس نروژی هيات ناظران سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفته است که ۱۳ جسد در آلسکر در ۵۰ کيلومتری ديرالزور کشف شده است . به گفته وی دست و پای کشته شدگان بسته بوده و به برخی از آنها از فاصله نزديک شليک شده است.

ژنرال رابرت مود گفته است، از اين اقدام «هولناک و غيرقابل توجيه»، عميقا ناراحت شده است. وی همچنين از همه گروه های درگيري در بحران سوريه خواسته است تا به دور خشونت در انی کشور پايان دهند.

رييس هيات ناظران سازمان ملل متحد در مورد عوامل اين کشتار حرفی نزده است، اما فعالان سوری می گويند، کشته شدگان از نيروهای جدا شده از ارتش سوريه بوده اند.

قتل عام در روستای الحوله در شامگاه جمعه و بامداد شنبه بحران سوريه را وارد مرحله تازه ای کرده است. در اين قتل عام بيش از ۱۰۰ نفر از جمله ۵۵ کودک کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند. معترضان سوری و کشورهای غربی، دولت سوريه را متهم به دست داشتن در اين قتل عام می‌کنند. دولت سوريه اما با رد اين اتهام «گروه‌های تروريستی مسلح را» عامل اين قتل عام معرفی می‌کند.

هشدار درباره شکست طرح صلح

سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفته است، بدترين و محتمل ترين سناريو درباره تحولات سوريه اين است که طرح صلح کوفی عنان شکست خواهد خورد، درگيری ها گسترش می يابد و باعث بروز يک بحران بزرگ در منطقه می شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، خانم رايس پس از نشست شورای اميت سازمان ملل متحد با يکی از معاونان کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، صحبت می کرد.

طبق اين گزارش، معاون کوفی عنان گفته است، حکومت سوريه تمايلی به اجرای فوری طرح صلح کوفی عنان ندارد.

سوزان رايس همچنين گفته است، در صورتيکه بشار اسد از از اجرای طرح صلح کوفی عنان خودداری کند، شورای امنيت سازمان ملل متحد بايد مسئوليت خود را اجرا کند و فشار بر حکومت سوريه تشديد کند.

اين در حالی است که خانم رايس و ديگر ديپلمات های غربی اذعان می کنند در شورای امنيت سازمان ملل متحد چين و رورسيه مخالف تشديد فشار عليه حومت بشار اسد هستند.

در همين حال، وزارت خزانه داری آمريکا روز چهارشنبه تحريم های اقتصادی تازه ای را عليه حکومت سوريه اعمال کرد و بانک اسلامی بين المللی سوريه را به فهرست نهادهای مورد تحريم خود اضافه کرد.
XS
SM
MD
LG