لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

درخواست دبيرکل سازمان ملل برای کاهش تنش بر سر برنامه اتمی ايران


بان گی مون،دبيرکل سازمان ملل متحد
بان گی مون،دبيرکل سازمان ملل متحد
بان گی مون،دبيرکل سازمان ملل متحد،روز چهارشنبه از همه طرف های درگير در مناقشه هسته ای ايران خواست از تنش ها بکاهند. وی همچنين از جمهوری اسلامی خواسته است تا از تهديد در خصوص بستن تنگه هرمز دست بردارد.

به دنبال تشديد تحريم ها عليه تهران، به ويژه تحريم نفتی جمهوری اسلامی محمدرضا رحيمی، معاون اول محمود احمدی نژاد و به همراه برخی ازمقام های نظامی تهديد کرده بودند در صورتی که نفت ايران تحريم شود اين کشور مانع انتقال نفت منطقه از طريق تنگه هرمز خواهد شد. اين در حالی است که اخيرا علی اکبرصالحی، وزيرامور خارجه ايران، گفته است، جمهوری اسلامی قصد بستن تنگه هرمز را ندارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بان گی مون که با خبرنگاران درنيويورک صحبت می کرد، گفت:« هيچ جايگزينی برای حل صلح آميز اين (مساله) وجود ندارد.»

دبيرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد:«همزمان با اين، من از همه طرف های درگير می خواهيم قبل از هر اقدامی تنش را کاهش دهند. اين اظهارات کمکی نمی کنند.»

دبيرکل سازمان ملل متحد از ايران خواسته است از هرگونه اقدام در راستای بستن تنگه هرمز خودداری کند.

بان گی مون همچنين گفته است:« تنگه هرمز يک منطقه بسيار مهم برای تجارت بين المللی است. بايد حق عبور کشتی ها از درياهای آزاد مورد احترام قرار گرفته و از آن محافظت شود.»

تنگه هرمز نقشی استراتژيک در انتقال انرژی به بازارهای جهانی دارد و طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمريکا در سال ۲۰۰۹ روزانه ۱۵.۵ ميليون بشکه نفت خام، معادل حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان از اين تنگه به بازارهای جهانی منتقل شده است.

درخواست برای همکاری ايران با آژانس

دبيرکل سازمان مل متحد بارديگر نسبت به برنامه هسته ای ايران ابراز نگرانی کرد.

بان گی مون از ايران خواست تا با آژانس بين المللی انرژی اتمی به طور کامل همکاری کرده و به مذاکرات با شش قدرت جهانی در خصوص برنامه هسته ايش بازگردد.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، اوايل هفته جاری ابراز اميدواری کرده است که اين اتحاديه تا اول ژوئن واردات نفت خود از ايران را متوقف کرده و فشار ناشی از اين اقدام باعث بازگشت ايران به مذاکرات هسته ای شود.

پنج عضو دائم شورای امنيت يعنی؛ آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان ، گروه ۱+۵، در تلاشند تا به راه حلی برای مناقشه هسته ای ايران دست يابند.

در همين زمينه، باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا نيز روز سه شنبه در نشست مشترک سنا و مجلس نمايندگان اين کشور تاکيد کرد که واشينگتن مصمم است تا مانع دستيابی ايران به سلاح های اتمی شود و در اين راستا همه گزينه ها را مد نظر خواهد داشت. ولی با اين حال، آقای اوباما تصريح کرد، راه مذاکره برای حل مسالمت آميز مناقشه هسته ای ايران هنوز باز است.

کشور های غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است. ايران در مقابل با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز است.

اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی در آخرين گزارش خود در خصوص برنامه هسته ای ايران، نسبت به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است.
XS
SM
MD
LG