لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

درخواست برای اعزام سريع تر گزارشگر ويژه حقوق بشر به ايران


شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، و کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر ايران و گزارشگران بدون مرز، در بيانيه ای از کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر خواسته اند تا در برابر آنچه که « جنايات سياسی در ايران» و « حفظ امنيت و حقوق مردم» خوانده اند، موضعی جدی اتخاذ کنند.

شيرين عبادی و اين گروه های مدافع حقوق بشر در اين بيانيه همچنين خواستار تسريع انتخاب و اعزام گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل به ايران شدند.

در اين بيانيه آمده است:«ما خواهان تسريع در روند انتخاب و اعزام گزارشگر ويژه به ايران هستيم. وضعيت اين کشور روزبه‌روز وخيم‌تر می‌شود. بازداشت‌های خودسرانه و زندانی کردن شهروندان و شکنجه و اعدام در سراسر کشور ادامه دارد. مردم نه تنها از حق گردهم‌آيی مسالمت‌آمبز برخوردار نيستند که مأموران دولتی و «لباس شخصی‌ها» با خشونت بی‌حدوحصر مانع برگزاری مراسم سوگواری هم می‌شوند.»

در نخستین روزهای فروردین ماه سال جاری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای به تعيين گزارشگر ويژه‌ای برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران رأی داد. بنابر گزارش ها قرار است تا پایان خردادماه سال جاری از بین سه نامزد نهايی احراز اين سمت، یک نفر انتخاب شود.

در اين بيانيه همچنين آمده است:« در آستانه دومين سالگرد سرکوب گسترده جنبش اعتراضی مردم ايران، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و شورای حقوق بشر را فرا مي خوانيم تا در برابر جنايات سياسی در ايران و حفظ امنيت و حقوق مردم موضعی جدی اتخاذ کنند و آمادگی خود را برای همکاری با گزارشگر ويژه اعلام می کنيم.»

در اين بيانيه همچنين با اشاره به مرگ هاله سحابی، دختر عزت الله سحابی و فعال سياسی و مدنی، به هنگام مراسم تشيع پدرش در هفته گذشته، گفته شده است، بنابر اطلاعات «موثق شاهدان حاضر در صحنه»، وی بر اثر ضربه‌های وارده توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی در گذشت.

حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری

در بيانيه شيرين عبادی و سازمان های مدافع حقوق بشر در ايران به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ درايران اشاره شده و آمده است:« از فردای ٢٢ خرداد ١٣٨٨ و آغاز اعتراضات مردمی به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران، هزاران نفر در ايران به شکل خودسرانه بازداشت و در دادگاه‌هايی غير عادلانه و بدون برخورداری از حقوق اوليه و قانونی خود محاکمه و به حبس‌های طويل‌المدت محکوم شده‌اند.»

اين بيانيه می گويد:«بسياری از زندانيان در مراحل بازجويی و سپس در زندان‌ها مورد شکنجه و بدرفتاری ظالمانه، ضد انسانی يا تحقيرآميز قرار گرفته‌اند.»

در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، تهران و برخی از شهرهای ايران برای ماهها شاهد تظاهرات معترضان بود. به گفته مخالفان دولت در ايران در اين اعتراضات دهها نفر کشته شده اند.

در همين زمينه مقامات انتظامی ايران اذعان کرده اند که در جريان این اعتراضات دست کم چهار هزار نفر را بازداشت کرده اند هنوز تعدادی از آنها در زندان به سر می برند.

در ادامه اين بيانيه با اشاره به محدوديت ها برای وکلای زندانيان سياسی ، تصريح کرده است: نسرين ستوده، وکيل دادگستری که هم اکنون در زندان به سر می برد، «شاهد بی‌عدالتی دستگاه قضائی» است.

نسرين ستود، وکيل مدافع شماری از زندانیان سياسی در ايران شهريور ماه سال ۱۳۸۹ بازداشت شده و در دادگاه به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. وی از حق تجديد نظر خودهی در دادگاه صرف نظر کرده است.

«گزارشگر ويژه در باره نقض حقوق تحقيق کند»

شرين عبادی و سازمان های مدافع حقوق بشر در ايران در بيانيه خود خواستار تحقيق گزارشگر ويژه‌ سازمان ملل در بار‌ه‌ همه‌ موارد «نقض فاحش و مستمر حقوق بشر» در ايران شده اند.

در اين بيانيه آمده است:«ما سازمان‌های مدافع حقوق بشر بر اين باوريم که پديده‌ نهادينه‌شدن مصونيت از مجازات يکی از اصلی‌ترين علل گسترش خشونت و ارتکاب جنايات فاجعه‌آميزی همچون قتل هاله سحابی و استمرار نظام شکنجه و بدرفتاری ظالمانه و غير انسانی در زندان‌ها و بازداشت‌های خودسرانه در ايران است.»

در اين بيانيه تصريح شده است:«ما می‌خواهيم که گزارشگر ويژه هر چه سريع‌تر انتخاب شده و به ايران اعزام شود. ما از هم‌اکنون آمادگی خود را برای همکاری با وی در ارائه‌ اسناد و مدارک و معرفی شاهدان عينی موارد نقض فاحش حقوق بشر در ايران اعلام می‌کنيم.»
XS
SM
MD
LG