لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

محمودعباس: دولت وحدت ملی، اسرائيل را به رسميت خواهد شناخت


در حالی که اسرائيل به دنبال توافق سازمان آزاديبخش فلسطين و گروه حماس برای تشکيل دولت ملی مذاکرات صلح با فلسطينی ها را متوقف کرده است،‌ محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی روز شنبه ۲۶ آوريل گفته، دولت وحدت ملی، خشونت را طرد و اسرائيل را به رسميت خواهد شناخت.

به گزارش رويترز، به نظر می رسد محمود عباس با اين اظهارات تلاش دارد تا نگرانی های آمريکا را در خصوص دولت وحدت ملی فلسطينی ها با حضور گروه اسلامگرای حماس کاهش دهد.

محمود عباس گفته است که رياست دولت وحدت ملی را او برعهده خواهد داشت و «او اسرائيل را به رسميت می شناسد، بنابراين دولت وحدت ملی هم اسرائيل را به رسميت خواهد شناخت.»

سازمان آزاديبخش فلسطين، فتح، و گروه حماس پس از هفت سال رقابت و دشمنی، چهارشنبه سوم ارديبهشت، دستيابی به يک پيمان هفت ماده ای برای آشتی ملی را اعلام کردند.

محمود عباس همچنین گفته است، اگر اسرائيل باقی مانده زندانيان توافق شده را آزاد کند و ساخت واحدهای مسکونی در اراضی اشغالی نيز متوقف شود، او حاضر است مذاکرات صلح را از سر بگيرد.

به دنبال توافق گروه های فلسطينی برای تشکيل دولت وحدت ملی،‌بنيامين نتانياهو،‌ نخست وزير اسرائيل با گفتن اينکه محمود عباس «بين صلح با اسرائيل يا با حماس بايد يکی را برگزيند»، دستور توقف مذاکرات صلح را صادر کرد.

در واکنش به توقف مذاکرات صلح خاورميانه،‌ باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا نیز روز جمعه در نخستين واکنش علنی به اين مساله گفت: «شايد اکنون زمان مناسبی برای ايجاد يک وقفه در اين گفت و گوها باشد».

باراک اوباما تصريح کرده بود:«به مقطعی رسيده ايم که اسرائيل و فلسطينی ها بايد به ارزيابی مجدد در مورد گزينه های خود بپردازند».

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفته است که تمايل محمود عباس برای آشتی با حماس «به روند صلح کمک نمی کند».
XS
SM
MD
LG