لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

اوباما: ايران مسير انزوای بين المللی را انتخاب کرده است


همزمان با اعلام تحريم های تازه آمريکا، بريتانيا، و کانادا عليه ايران، باراک اوباما، رييس جمهوری ايالات متحده نيز گفته است: ايران راه انزوای بين المللی را انتخاب کرده است. درهمين حال، فرانسه نيز خواستار مسدود کردن دارايی های بانک مرکزی و توقف خريد نفت ايران شده است.

باراک اوباما روز دوشنبه در بيانيه ای گفته است: «تا زمانی که ایران به اين مسير خطرناک ادامه می دهد، ايالات متحده هماهنگ با همپيمانان و از طريق اقدامات خود، راههايی برای منزوی کردن و افزايش فشار بر حکومت ايران پيدا خواهد کرد.»

باراک اوباما با تاکيد بر اين که ايالات متحده، بريتانيا و کانادا دسترسی ايران به سيستم مالی خود را قطع کرده اند از ديگر کشورها نيز خواست تا در این زمينه اقدام کنند.

باراک اوباما همچنین تصریح کرد، آمريکا «کل بخش بانکی ايران، از جمله بانک مرکزی ايران، را به عنوان تهديدی برای دولتها و يا موسسات مالی که با ايران همکاری دارند» شناسایی می کند.

باراک اوباما همچنين گفت:«من اين را به صراحت اعلام کردم آمريکا آماده است تا فصل تازه ای از روابط را با جمهوری اسلامی ايران آغاز کند و به حکومت ايران پيشنهاد روشنی را ارائه کردم.»

رييس جمهوری آمريکا اضافه کرد: ايران می تواند با انجام تعهدات بين المللی اش از فوايد اقتصادی و سياسی همکاری با ديگر کشورها بهره ببرد، يا با خودداری از انجام مسئوليت هايش با فشارهای بيشتر و انزوا روبه رو شود.

باراک اوباما افزود:«ايران مسير انزوای بين المللی را انتخاب کرده است.»

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نیز روز دوشنبه گفته که طی روزها آينده کشورهای بيشتری ايران را تحريم خواهند کرد.

هيلاری کلينتون گفت: «ما انتظار داريم که تحريم های بيشتری توسط ديگر شرکای بين المللی در روز های آينده (عليه ايران) اعلام شود.»

دولت باراک اوباما ايران و بانک مرکزی آن کشور را به عنوان نگرانی اصلی درزمينه «پولشويی» معرفی کرد و وزير خزانه داری امريکا نيز نسبت به هرگونه همکاری با سیستم مالی ایران هشدار داده است.

تحريم های تازه آمریکا برای اولين بار بخش پتروشيمی ايران را هدف قرار می دهند. ارائه کالاها، خدمات و تکنولوژی به اين بخش ممنوع شده است و هر شخص يا هر نهاد درگيری با چنين فعاليت هايی مجازات خواهد شد.

به گفته مقام های آمریکا تحريم های روز دوشنبه اقدامات تنبيهی این کشور را به بخش انرژی ايران گسترش داد و تلاش های ایران برای تداوم عمليات، نگهداری و نوسازی بخش نفت و گاز را مشکل تر می کند.

آمريکا همچنين يازده نفر را نيز در ارتباط با برنامه هسته ای ايران تحريم کرده است.

بريتانيا: توقف همکاری با موسسه های مالی ايران

جرج آزبورن، وزير دارايی بريتانيا، روز دوشنبه از توقف همکاری اين کشور با موسسه های مالی ايران ا زجمله بانک مرکزی اين کشور خبر داد.

جرج آزبورن گفت:« «به باور ما، حکومت ايران خطر مهمی برای امنيت ملی بريتانيا و جامعه جهانی است. تصميم امروز ما هم گام ديگری برای جلوگيری از رژيم ايران برای دستيابی به سلاح اتمی است.»

وزير دارايی بريتانيا می گويد، تصميم روز دوشنبه درچارچوب تشديد نگرانی ها در خصوص برنامه هسته ای ايران بعد از گزارش تازه يوکيا آمانو درباره ايران است.

يوکيا آمانو در گزارش اخير خود که آبان ماه سال جاری منتشر شد، نسبت به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود ايران آزمايش‌های مخفيانه‌ای در خصوص طراحی بمب اتمی انجام داده است.

کانادا صدور تجهیزات به بخش انرژی ايران را ممنوع کرد

در همين زمينه، دولت کانادا نيز روز دوشنبه اعلام کرد درچارچوب بخشی از يک بسته تحريمی عليه ايران، صادارت کليه تجهیزات و کالاهایی که در صنعت پتروشيمی، نفت و گاز کاربرد دارند را ممنوع می کند.

«جان بيرد»، وزير امور خارجه کانادا، دربيانيه ای گفته است: ممنوعيت صادرات کالا به بخش انرژی شامل قراردادهايی که قبل ۲۲ نوامبر منعقد شده اند، نخواهد شد.

وزير امور خارجه کانادا گفته است: «رهبران کنونی ايران آشکارا تعهدات بين المللی خود را ناديده می گيرند. آنها فعاليت های هسته ای ايران را مبهم نگه داشته و هر گونه تلاش بين المللی به منظور بررسی ادعا های اين کشور را سد می کنند.»

جان بيرد همچنين گفته است: «کانادا به همکاری خود با ديگر کشورها برای محدود کردن توان ايران در ايجاد بی ثباتی و تضعيف صلح ادامه خواهد داد.»

جان بيرد اضافه کرده است که کانادا تمامی مبادلات مالی خود با ايران، از جمله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی را متوقف می کند. ولی گفته که مبادلات مالی شهروندان ايرانی –کانادايی که برای خانواده خود در ايران پول ارسال می کنند، از اين مصوبه مستثنی خواهد بود.

فرانسه: مسدود کردن دارايی بانک مرکزی و توقف خريد نفت

فرانسه نيز روز دوشنبه خواستار اعمال تحريم های در ابعاد «بی سابقه» عليه ايران شده و از قدرت های جهانی خواسته تا از خريد نفت ايران خودداری کرده و دارايی های بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نيکلا سرکوزی، رييس جمهور فرانسه، در نامه ای به رهبران آمريکا، بريتانيا، آلمان اتحاديه اروپا، کانادا، و ژاپن پيشنهاد خود برای تحريم های تازه را مطرح کرده است.

نيکلا سرکوزی گفته است:«همزمان با اين که ايران برنامه هسته ای خود را به جلو برده از مذاکره سرباز می زند و مردم خود را به انزوا محکوم می کند، فرانسه از تحريم های تازه در ابعاد بی سابقه حمايت می کند تا از اين طريق ايران متقاعد شود که بايد مذاکره کند.»

رييس جمهوری فرانسه اضافه کرده است:«بنابراين فرانسه به اتحاديه اروپا و کشورهای عضو آن، ايالات متحده، ژاپن و کانادا و کشورهای ديگری که مايل (به همکاری هستند) پيشنهاد می کند تا فورا در خصوص مسدود کردن دارايی های بانک مرکزی ايران و توقف خريد نفت اين کشور تصميم بگيرند.»

فرانسه از ايران خواسته است تا فعاليت های حساس هسته ای و آزمايش موشک های بالستيک را متوقف کند.

بیانیه دولت آمریکا درباره تحریم تجارت نفت و گاز ایران

بیانیه دولت آمریکا درباره تحریم تجارت نفت و گاز ایران

امروز (دوشنبه) دولت ایالات متحده آمریکا جهت افزایش فشار بر دولت ایران برای انجام وظایف بین المللی اش چهار گام مشخص برداشت:

نخست، پرزیدنت اوباما دستوری را امضا کردند که برای اولین بار صنایع پتروشیمی ایران که منبع قابل توجه درآمد صادرات و همچنین سرپوشی بر واردات برای فعالیت های تحریم شده است را مورد هدف قرار می دهد.

دوم، طبق همان دستور، ما تحریم ها را بر تجارت نفت و گاز ایران گسترش خواهیم داد که «دور زدن» تحریم ها توسط دولت ایران را مشکل تر خواهد کرد و بیشتر مانع از تلاش های دولت ایران برای نگهداری و مدرنیزه کردن بخش نفت و گاز خواهد شد.

سوم، ما چندین فرد و نهاد را به علت نقشی که در حمایت از برنامه هسته ای منع شده، از جمله غنی سازی اورانیوم و برنامه راکتور های آب سنگین بازی می کنند، برای تحریم شناسایی کرده ایم.

در نهایت وزارت خزانه داری، رسما ایران را به عنوان یک حوزه نگرانی عمده پولشویی معرفی کرده است. این قوی ترین هشدار رسمی است که می توان صادر کرد که هرگونه معامله ای با ایران می تواند خطر تقلب و انحراف را به همراه داشته باشد.

در چند روز گذشته جامعه جهانی پیام محکمی در مورد ادامه سرپیچی از مسوولیت های بین المللی به رژیم ایران فرستاده است، از جمله از طریق شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز جمعه و رای مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون توطئه ترور و سرزنش امروز کمیته سوم سازمان ملل به علت سابقه حقوق بشر حکومت ایران. همه اینها با رای قاطع اکثریت کشورها ی مناطق گوناگون به تصویب رسیدند.

ما از تدابیر تکمیل کننده که توسط کانادا و انگلیس به تصویب رسیده استقبال می کنیم و از سایر شرکای بین المللی انتظار تحریم های بیشتری را در روزهای آینده داریم.
XS
SM
MD
LG