لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

کلینتون حمله به خبرنگاران در مصر را به شدت محکوم کرد


هيلاری کلينتون، وزير امورخارجه آمريکا، روز پنجشنبه، حمله به خبرنگاران و تظاهر کنندگان در مصر را به شدت محکوم کرد و خواستار آغاز فوری گفت‌وگوهای دولت حسنی مبارک و گروه‌های مخالف برای گذار سياسی در اين کشور شد.

هيلاری کلينتون که در کنفرانس خبری به همراه وزير امور خارجه کرواسی صحبت می‌کرد، حمله به روزنامه‌نگاران، تظاهرکنندگان و ديگر گروه‌ها را در مصر به شدت محکوم کرد و گفت دولت و ارتش مصر «مسئوليت» روشن و مشخصی در حفظ امنيت آنها دارند.

وزير امور خارجه آمريکا گفت: «ما به شديدترين وجه حمله به روزنامه‌نگارانی که حوادث مصر را پوشش خبری می‌دهند محکوم می‌کنيم.»

هيلاری کلينتون همچنين حمله به تظاهرات «مسالمت‌آميز» مخالفان، فعالان حقوق بشر، خارجی‌ها، و ديپلمات‌ها را محکوم کرد.

وزير امور خارجه آمريکا گفت: «دولت مصر و از جمله ارتش اين کشور مسئوليت روشنی در حفظ امنيت کسانی که مورد تهديد قرار گرفته اند، دارد و همچنين کسانی که اين حملات را انجام داده‌اند تحت تعقيب قضايی قرار دهد.»

هيلاری کلينتون همچنين تصريح کرده است که دولت مصر بايد نشان دهد که به ادامه فعاليت روزنامه‌نگاران برای پوشش خبرها برای مردم مصر و جهانيان تمايل دارد.

در جريان درگيری‌های روز چهارشنبه و پنجشنبه درقاهره شماری زيادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خارجی از جمله تعدادی از خبرنگاران مصری مورد حمله طرفداران حسنی مبارک قرار گرفتند.

درهمين زمينه، «کميته حمايت از روزنامه‌نگاران» روز پنجشنبه در بيانيه‌ای اعلام کرد که اين دستگيری‌ها توسط «تظاهرکنندگان طرفدار مبارک، پليس لباس‌شخصی، و نيروهای يونيفرم‌پوش» انجام شده است..

فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نیز روز پنجشنبه گفت که حمله به روزنامه‌نگاران تصادفی نبوده است.

آقای کرولی تصريح کرد که به باور آمريکا نيروهای دولتی يا گروه‌های نزديک به حزب حاکم بر مصر عامل حملات خشونت بار روز چهارشنبه هستند.

آغاز گفت وگو ها

هيلاری کلينتون همچنين روز پنجشنبه، خواستار آغاز مذاکرات دولت و مخالفان برای انتقال قدرت سياسی در مصر شد.

وزيرامور خارجه آمريکا گفت: «از دولت مصر و نمايندگان مخالفان، جامعه مدنی و گروه‌های سياسی می‌خواهم که گفت‌وگو های جدی برای گذار مسالمت‌آميز و قانونمند را آغاز کنند.»

در همين حال، جان کری، سناتور دمکرات، و جان مک کين، سناتور جمهوريخواه در حال تهيه پیش نويس طرحی هستند که از دولت حسنی مبارک می‌خواهد تا زمينه‌های انتقال قدرت سياسی در مصر را فراهم کند.

به گزارش رويترز، در اين پيش نويس که به زودی در سنای آمريکا به رای گذاشته خواهد شد، از حسنی مبارک در خواست نشده است که استعفا کند.

اين در حالی است که جان مک کين جان کری پیشتر از حسنی مبارک خواسته بودند تا از قدرت کناره‌گيری کند.

در اين پيش نويس از حسنی مبارک خواسته شده است تا فورا زمينه‌های انتقال قانونمند به نظام سياسی دمکراتيک را فراهم کند.

همچنین در این پيش‌نويس خواسته شده است تا دولت انتقالی باهمکاری رهبران مخالفان و جامعه وظيفه گذار و همچنين برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه را برعهده بگيرد.
XS
SM
MD
LG