لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

مجلس درخواست کنگره آمريکا برای مذاکره با ایران را بررسی می‌کند


در حالی که علاء‌الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، می گويد در خواست جان کری، رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا، برای مذاکره با ايران نيازی به پيگيری ندارد، ديگر نمايندگان مجلس گفته اند اين موضوع درمجلس مورد بررسی قرار می گيرد.

علاءالدين بروجردی روز يکشنبه از درخواست کنگره آمريکا برای گفت و گو با جمهوری اسلامی خبر داده و گفته بود: در ديدار با سفير سوئيس، به عنوان حافظ منافع آمريکا در ايران، وی گفت که کميته روابط سياست خارجی سنای آمريکا مایل به مذاکره با جمهوری اسلامی است.


در همین زمینه، علاءالدين بروجردی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، با انتقاد از تحريم های يکجانبه آمريکا عليه ايران تصريح کرد که مجلس شورای اسلامی پاسخی به پيام‌ جان کری نخواهد داد.

علاءالدين بروجردی گفته است:« اين ابراز تمايل کنگره آمريکا نياز به پيگيری ندارد زيرا اظهارات آنان برای ما فاقد اهميت است.»

به رغم اظهارات علاءالدين بروجردی، دو نماينده ديگر مجلس تاکيد کردند که مجلس در خواست کنگره آمريکا را مورد بررسی قرار می دهد.

حسين سبحانی نيا، عضو هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه گفت: اين در خواست امروز و روز سه شنبه در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسين سبحانی می گويد به دليل سفر علی لاريجانی، رييس مجلس، به سوئيس تصميم گيری نهايی درباره درخواست کنگره آمريکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ايران پس از بازگشت رييس مجلس از ژنو اتخاذ خواهد شد.

در همين حال، پرويز سروری، نماينده اصولگرا و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، نيز تاکيد می کند :« بر خلاف برخی اظهار نظرها» در خواست کنگره آمريکا حتماً در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پرويز سروری با اشاره به اين که «اگر قرار باشد مذاکره بين کنگره آمريکا و جمهوری اسلامی ايران صورت گيرد بايد نکاتی رعايت شود»، گفت: «مذاکره بايد برای تعيين نقطه برون رفت از وضعيت فعلی باشد، زمانبندی آن به صورت مشخص تعيين شود و طبق قواعد پذيرفته شده بين المللی صورت گيرد.»

اين نماينده اصولگرای مجلس همچنين گفته است:« اگر آمريکايی ها به دنبال مذاکره هستند بايد راه برون رفت از وضعيت فعلی را در پيش گرفته و برای تبديل تقابل هسته ای به تعامل هسته ای بهترين راه را انتخاب کنند.»

در همین زمینه، اسماعيل کوثری، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، به خبرگزاری فارس گفته است که کميسيون امنيت ملی مجلس روز سه‌شنبه موضوع مذاکره با آمريکا را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد.

تاکنون هيچ يک از مقام‌های آمريکايی درباره اظهارات رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران مبنی بر تمايل کنگره آمريکا به گفت و گو با ايران اظهار نظر نکرده‌اند.

در آذر ماه سال ۱۳۸۷ نيز علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی گفته بود،اعضای کنگره آمريکا با ارسال چندين نامه به مجلس ايران از تمايل خود برای آغاز گفت و گوها ميان دو طرف خبر داده‌اند.

صرف نظر از نامه‌ای که نمايندگان کنگره آمريکا در سال ۱۳۵۹ در تلاش برای حل مسئله گروگان‌های آمريکايی در ايران به مجلس شورای اسلامی به رياست اکبر هاشمی رفسنجانی فرستاده بودند، مکاتبه بين کنگره آمريکا و مجلس ايران از مجلس هفتم شورای اسلامی آغاز شده بود.

در آن زمان حدود ۶۰ نماينده کنگره در نامه‌ای به غلامعلی حدادعادل، رييس وقت مجلس شورای اسلامی، خواستار سفر به ايران، بازديد از مجلس و مذاکره با نمايندگان شدنده بودند ولی اين درخواست از سوی علی لاريجانی بی‌پاسخ ماند.

به دنبال اشغال سفارت آمريکا در تهران و به گروگان گرفته شدن ديپلمات‌های آمريکايی توسط دانشجويان پيرو خط امام در سال ۱۳۵۸، دو کشور ايران و آمريکا حدود سه دهه است که با يکديگر رابطه ديپلماتيک ندارند.

در اوايل تير ماه سال جاری و تنها اندکی پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، کنگره ايالات متحده نيز تحريم‌های يکجانبه گسترده‌ای عليه ايران تصويب کرد.

مصوبه کنگره آمريکا که با امضای رئيس جمهور اين کشور به قانون تبديل شده است، سرمايه‌گذاری در حوزه نفت و گاز، صادرات بنزين و فرآورده‌های نفتی به ايران و شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران را هدف گرفته و بدين ترتيب شرکت‌ها و موسساتی که بر خلاف آن عمل کنند، با قطع رابطه با بازار آمريکا مواجه خواهند شد.
XS
SM
MD
LG