لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

طرح جدید آمریکا برای افزایش نیروهای نظامی در عراق


جرج بوش می گوید ما در زمان حساس کنونی نيروهای خودرا در عراق افزايش دهيم
جرج بوش می گوید ما در زمان حساس کنونی نيروهای خودرا در عراق افزايش دهيم

آمريکا در راستای استراتژی جديد خود در عراق برای پايان دادن به دور خشونت ها دراين کشور بيش از ۲۱ هزار نيروی نظامی تازه نفس به بغداد و استان انبار اعزام می کند.


در بخشی های از سخنرانی جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در باره راهبرد جديد آمريکا در عراق گفت که از دولت نوری المالکی نخست وزير عراق خواسته است تا در جهت بهبود شرايط امنيتی تلاش کند.


آقای بوش گفت که نخست وزير عراق به او قول داده است که به خشونت های قومی پايان دهد.
او همچنين مساله خروج نيروهای آمريکايی ازعراق را رد کرد.


رييس جمهور آمريکا گفت ا گر دولت عراق به آنچه که گفته عمل نکند حمايت مردم آمريکا و عراق را از دست خواهد داد. او می افزاید:« اکنون زمان عمل کردن فرا رسيده است».


جرج بوش در واکنش به در خواست خروج نيروهای آمريکايی از عراق هشدار داد که عقب نشینی نیروهای آمریکایی از «در لحظه کنونی باعث سقوط حکومت عراق خواهد شد».


او گفت:« چنين سناريوی نيروهای ما را وادار خواهد کرد تاحتی بيشتر درعراق بمانند و با دشمنی خطرناکتر مواجه خواهند شد ».


آقای بوش افزود:«اما اگر ما در زمان حساس کنونی نيروهای خودرا افزايش دهيم و به دولت عراق کمک کنيم تا به دور خشونت ها پايان دهد، آن گاه می توانيم بازگشت نيروها را تسريع کنيم».


نزديک به ۱۷ هزار نيروی نظامی برای تامين امنيت در بغداد مستقر خواهند شد و هفت هزار تفنگدار آمریکایی در دو گروه به استان انبار اعزام خواهند شد

رييس جمهور آمريکا در سخنرانی خود در باره راهبرد جدید، به افزايش ۲۱ هزار نيروهای نظامی در عراق اشاره کرد. نزديک به ۱۷ هزار نيروی نظامی برای تامين امنيت در بغداد مستقر خواهند شد و هفت هزار تفنگدار آمریکایی در دو گروه به استان انبار اعزام خواهند شد.


هم اکنون نزديک به ۱۳۰ هزار نيروی نظامی آمريکايی در عراق مستقر هستند.


پيشتر در اين زمينه دن بارتلت، مشاور کاخ سفيد، در گفت وگو با شبکه سی.بی اس. گفته بود:«رييس جمهوری در سخنرانی امشب خود به طور مشخص درباره اشتباهات در آغاز عمليات در عراق سخن خواهد گفت».


آقای بوش هم چنين در سخنرانی خود به انتقال و واگذاری کنترل حقظ امنيت ۱۸ استان عراق به نيروهای اين کشور در نوامبر سال جاری ميلادی اشاره کرد.


از زمان آغاز حمله آمريکا به عراق در مارس ۲۰۰۳ بيش از ۳هزار سرباز آمريکايی کشته شده اند.


موضع حزب دمکرات در باره افزایش نیروها در عراق


به نظر می رسد دموکرات ها درصدند طرح جديد آقای بوش برای افزايش نيروها در عراق را به چالش بکشند.


پيشتر در همين زمينه نانسی پلوسی، رييس جديد کنگره آمريکا، اعلام کرده بود که در مورد افزايش نيروها در عراق، رای گيری خواهد کرد.


سناتور رابرت برد از حزب دمکرات نيز گفت :«به نظرمن، احتمال وجود دارد که ما در عراق در حال انجام اشتباه اساسی هستيم و در جهت نادرستی گام بر می داريم». او افزود:« ما بهتر است به دنبال راهکاری برای کاهش نيروهای باشيم».


بر اساس طرح اخير، بودجه چند ميليارد دلاری تنها در صورت موافقت کنگره در اختيار جرج بوش قرار خواهد گرفت.


اگرچه هنوز روشن نيست که اين طرح به تصويب برسد اما طرح آن، نخستين رويارويی جدی دموکرات ها با سياست های کاخ سفيد بر سر مساله عراق محسوب می شود


XS
SM
MD
LG