لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

آمريکا: تحرک ناوهای ايرانی در مديترانه را به دقت زير نظر داريم


ناو پشتیابی «خارگ»
ناو پشتیابی «خارگ»
فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفت که ايالات متحده تحرکات دو ناو جنگی ايران در دريای مديترانه را به دقت زير نظر دارد.

بعد از ظهر سه‌شنبه دو ناو ايرانی کانال سوئز عبور کرده و وارد آبهای دريای مديترانه شدند. ناو گشتی «الوند» و ناو تدارکاتی «خارگ»، نخستين کشتی‌های جنگی ايران هستند که از زمان انقلاب ۱۳۵۷ ايران تاکنون از کانال سوئز عبور کرده و به مديترانه رسيده‌اند.

فيليپ کرولی در این زمینه گفته است:«ما همچنان حرکت و اقدامات اين ناوها را زير نظر داريم. ما به دقت نظاره خواهيم کرد که اين ناو به کجا خواهند رفت و پيامدهايش چه خواهد بود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا بارديگر تاکيد کرد که واشينگتن نگرانی هايی در زمينه رفتارهای ايران در منطقه دارد.

در حالی آمريکا می گويد که تحرکات ناوهای ايران را زير نظر دارد که پيشتر نيز دولت اسرائيل اعلام کرده بود: «به هرگونه تحريک» از سوی دو ناو ايرانی «پاسخی فوری» خواهد داد.

يک مقام اسرائيلی در واکنش به خبر عبور اين دو ناو از سوئز به خبرگزاری فرانسه گفت که اسرائيل «آغازگر هيچ اقدامی عليه کشتی‌های ايرانی» نخواهد بود اما اگر از اين دو ناو «هرگونه انحرافی» ديده شود که «تحريک‌آميز» به‌شمار آيد، اسرائيل با «پاسخی فوری» به آن جواب خواهد داد.

به گفته اين مقام مسئول، جلسات مرتبط با اين مسئله در اسرائيل پايان يافته و نيروهای اسرائيلی دستورات لازم را در ارتباط با نحوه واکنش به اين اقدام ايران دريافت کرده‌اند.

منابع ايرانی هدف سفر اين دو ناو به مديترانه را پهلو گرفتن در بندر لاذقيه سوريه و «ديدار دوستانه از اين کشور» و شرکت در «برنامه‌های آموزشی» در سواحل سوريه عنوان کرده‌اند.

پيش از اظهارات اين مقام اسرائيلی، وزارت دفاع آمريکا نيز اعلام کرده‌است که در ارتباط با عبور دو ناو ايرانی از سوئز «وضعيت را از نزديک زير نظر» دارد و خبرها حاکی است که ناو غول پيکر هواپيمابر آمريکايی «يو.اس.اس. اينترپرايز» در روزهای اخير تغيير مسير داده و برای مقابله با رخدادهای احتمالی ناشی از تحرکات دو کشتی ايرانی، به سوی آب‌های منطقه نزديک می‌شود.
XS
SM
MD
LG