لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

آمريکا: به دنبال افزايش تنش با ايران نيستيم


دانا پیرنو سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا به دنبال افزایش تنش با ایران نیست
دانا پیرنو سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا به دنبال افزایش تنش با ایران نیست

دانا پيرنو، قائم مقام سخنگوی کاخ سفيد، روز چهارشنبه ۲۸ مارس گفت آمريکا با اجرا ی مانور نظامی در خليج فارس و حمايت از خواست بريتانيا برای آزادی ۱۵ ملوان اين کشور، به دنبال افزايش تنش با ايران نيست.


۱۵ملوان و تفنگدار دريايی بريتانيا، روز جمعه سوم فروردين ماه، در حال بازرسی از يک کشتی تجاری در آب های خليج فارس و دهانه اروند رود، توسط نيروهای سپاه پاسداران دستگير وبه تهران منتقل شدند.


خانم پيرنو افزود ما درکنار بريتانيا متحد خود ايستاده ايم و از اقدامات تونی بلر نخست وزير بريتانيا برای آزادی ۱۵ سرباز و تفنگدار دريايی دستگيرشده توسط ايران، حمايت می کنيم.


آمريکا روز سه شنبه ۲۷ مارس، بزرگترين مانور نظامی خود را از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، با شرکت دو ناو هواپيمابر و ۱۵ ناو جنگی، در خليج فارس آغازکرد.


خانم پيرنو گفت برنامه مانور نظامی آمريکا در خليج فارس بسيار پيشتر طراحی شده بود و حضور دو ناوهواپيمابر آمريکا در خليج فارس بخشی از برنامه جورج بوش برای حفاظت از «منافع آمريکا در خاورميانه» است.


دنا پيرنو درباره خبر آزادی يک ملوان زن، يکی از ۱۵ ملوان بريتانيايی دستگير شده توسط ايران، اظهار نظری نکرد.


درهمين زمينه تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا خواهان آزادی بدون قيد و شرط ۱۵ سرباز و تفنگدار دريايی بريتانيايی توسط ايران شد.


آقای کيسی گفت: « ما خواهان حل اين مساله از طريق صلح آميز هستيم. ايران با آزادی اين سربازان می تواند اقدام درست را انجام دهد.»


آمريکا: بازداشت ملوانان بريتانيايی «گروگان گيری» است


خانم پرينو روز دوشنبه ۲۶ مارس اقدام جمهوری اسلامی را در بازداشت ملوانان بريتانيايی «گروگان گيری» خواند و گفت برای اين کار هيچ توجيهی وجود ندارد.


سخنگوی کاخ سفيد در پاسخ به خبرنگاران گفت ما با بريتانيا متحد نزديک خود، در تماس نزديک هستيم. او افزود «ما قويا از پيام تونی بلر نخست وزير بريتانيا حمايت می کنيم که گروگان گيری اقدامی نادرست و غير قابل توجيه است».


تونی بلر، نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه به جمهوری اسلامی ايران هشدار داده بود که در صورت شکست مذاکرات، بريتانيا آماده است برای آزادی ملوانان نظامی خود وارد «فاز متفاوتی» شود.


آقای بلر به مقامات ايرانی هشدار داده بود که دستگيری بريتانيايی ها توسط تهران می تواند مقابله به مثل هم داشته باشد.


نخست وزير بريتانيا گفته بود :«وجود هر گونه نيروی نظامی ايرانی در عراق، نقض ماموريت سازمان ملل و تعرض به دولت دموکراتيک عراق است و هيچ دليلی برای حضور نيروهای ايرانی در عراق نيست.»


دولت بريتانيا روز جهارشنبه با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد که به دليل بازداشت ۱۵ تن از نظاميانش در خليج فارس توسط ايران، «تمامی روابط رسمی» خود را با جمهوری اسلامی ايران، به حالت تعليق در می آورد.


XS
SM
MD
LG