لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

آمريکا ۶۰ ميليارد دلار تسلیحات به عربستان می فروشد


يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد که اين کشور ۶۰ ميليارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی می فروشد.

اندرو شپيرو، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور سياسی و نظامی، که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، گفت: طبق اين برنامه ۸۴ فروند هواپيمای جنگی «اف -۱۵»، ۷۰ هلی کوپتر جنگی«آپاچی»، ۷۲ فروند هليکوپتر جنگی «بلک هاوک» ، و ۳۶ بالگرد «ليتل بردز» به عربستان فروخته خواهد شد.

به گفته اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا اين قرارداد شامل بهينه سازی ۷۰ هواپيمای «اف-۱۵» خواهد بود که پيشتر به عربستان فروخته شده اند. وی تصريح کرد که اين قرارداد فراتر از ۶۰ ميليارد دلار نخواهد بود.

اندرو شپيرو می گوید دولت باراک اوباما رسما کنگره اين کشور را در جريان اين قرارداد تسليحاتی قرار داد. کنگره می تواند مفاد اين توافق را تغيير داده يا به تعويق بيندازد.

اين تسليحات طی ۱۵ تا بيست سال در اختيار عربستان سعودی قرار خواهد گرفت.

دستيار وزير امور خارجه امريکا می گويد که اين قرارداد تسليحاتی «پيام محکمی» به کشور های منطقه خواهد بود که واشينگتن به امنيت کشورهای دوست خود در خليج فارس و منطقه خاورميانه متعهد است.

هرچند آندرو شپيرو گفت که اين قرارداد تسليحاتی «تنها به خاطر ايران» نيست، ولی پذيرفت که اين قرارداد تسليحاتی به عربستان برای مقابله با تهديد های منطقه ای کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات وزارت دفاع آمريکا گفته اند عربستان و آمريکا ماه ها درباره اين معامله تسليحاتی مذاکره کرده اند. خبر اين قرارداد تسليحاتی در ماه سپتامبر منتشر شد.

طبق اين گزارش يک مقام وزارت دفاع آمريکا که نخواست نامش فاش شود، ماه گذشته گفته بود: ايران مهم ترين تهديد در منطقه برای عربستان سعودی است.

اين مقام وزارت دفاع آمريکا همچنين گفته بود که اسلحه هايی که به عربستان فروخته می شود توان دفاعی اين کشور را افزايش می دهد.

آمريکا بزرگ ترين توليد کننده و فروشنده تسليحات در جهان است. و به گزارش روزنامه گاردین قرارداد فروش تسليحات پيشرفته به عربستان سعودی حدود ۷۵ هزار موقعيت شغلی را در کارخانجات بزرگ تسليحاتی و صنايع هوايی مثل بويينگ و جنرال الکتريک حفظ خواهد کرد
XS
SM
MD
LG