لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

ديدار معاون سياسی وزارت امورخارجه آمريکا از ترکيه


قرار است بعد از ظهر روز پنج شنبه نيکولاس برنز معاون وزیر امورخارجه آمریکا با رجب طيب اردوغان نخست وزير و سپس با مقامات وزارت خارجه ترکيه در باره مسائل مهم منطقه، به ويژه نگراني های ترکيه نسبت به وجود نيروهای پ ک ک در شمال عراق ملاقات کند
قرار است بعد از ظهر روز پنج شنبه نيکولاس برنز معاون وزیر امورخارجه آمریکا با رجب طيب اردوغان نخست وزير و سپس با مقامات وزارت خارجه ترکيه در باره مسائل مهم منطقه، به ويژه نگراني های ترکيه نسبت به وجود نيروهای پ ک ک در شمال عراق ملاقات کند


در پی پا فشاری ترکيه براعزام نيروی نظامی به کردستان عراق، نيکولاس برنز معاون سياسی وزير خارجه آمريکا وارد آنکارا شده است.


قرار است بعد از ظهر روز پنج شنبه نيکولاس برنز با رجب طيب اردوغان نخست وزير و سپس با مقامات وزارت خارجه ترکيه در باره مسائل مهم منطقه، به ويژه نگراني های ترکيه نسبت به وجود نيروهای پ ک ک در شمال عراق ملاقات کند.


بنا به خواست مکرر ترکيه، نيروهای ائتلاف در عراق با همکاری نيروهای پيشمرگ کرد کمپ مخمور در شمال عراق را به محاصره در آورند

آمريکا مخالف هر گونه عمليات برون مرزی ارتش ترکيه در داخل خاک عراق است.


در همين حال بنا به خواست مکرر ترکيه، نيروهای ائتلاف در عراق با همکاری نيروهای پيشمرگ کرد، چهارشنبه ديروز کمپ مخمور در شمال عراق را به محاصره در آورند.


نيروهای محلی و نظاميون آمريکا و بريتانيا پس از تفتيش۱۲ ساعته ساکنين مخمور مدرکی را دال بر وجود شبه نظاميان پ ک ک در اين کمپ نيافتند.


کمپ مخمور واقع در حد فاصل کرکوک موصل در سال ۱۹۹۱ توسط سازمان ملل متحد احداث شده است. بيش از ۱۰ هزار آواره کرد ترکيه وابسته به پ ک ک در اين کمپ به سر می برند.


وزارت خارجه ترکيه ضمن ابراز خوشنودی از اين اقدام نيروهای ائتلاف آنرا ناکافی دانسته و خواستار ادامه کنترل مراکز پ ک ک در شمال عراق شده است.


پيشنهاد صلح عبدالله اوجلان


همزمان عبدالله اوجلان رهبر پ ک ک که از هشت سال پيش درجزيره ايمرالی ترکيه زندانی است طی نامه سر گشادهای که توسط وکلای خود خطاب به ۱۶۴ نماينده پارلمان ترکيه منتشر کرده، خواستار صلح و آشتی ميان کردها و ترک ها شده است.


عبدالله اوجلان در اين نامه ۳ صفحه ای که متن آن در شماره های امروز روزنامه های ينی شفق، صباح ، مليت و زمان نيز منتشر شده، تاکيد کرده: «کردها با جمهوری لاييک ترکيه مخالفتی نداشته و خواست اقليت کرد راه حل نظامی ندارد».


عبدلله اوجلان از دولت ترکيه خواسته است آتش بس پ ک ک را مورد حمايت قرار دهد، از بروز دوباره خشونت جلو گيری کند،در راستای ايجاد صلح و آشتی ميان کردها و ترکها هر دو طرف به اشتباهات خود اعتراف کنند و راه دمکراسی را پيش گيرند.


ترکيه سخنان عبدالله اوجلان را فاقد ارزش و اعتبار دانسته است.


XS
SM
MD
LG